نوشیدنی های آرام بخش نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

نوشیدنی های آرام بخش - نسخه متنی

معصومه رفیقی مرند

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

نوشيدني هاي آرام بخش

معصومه رفيقي مرند

عضو جامعه ي احياء گياه درماني

خواب راحت و عميق با جوشانده ها و دم كردني هاي آرام بخش

امروزه هزاران نفر از كساني كه چاي و يا قهوه را به دلايلي ترك كرده اند، از جوشانده و يا دم كرده ي گياهان دارويي كه با نام هاي چاي گياهي شهرت دارند، استفاده مي كنند.

بسياري از گياهان را مي توان همانند چاي، دم كرده و در موارد مختلفي (ناراحتي هاي مختلف) از آن ها استفاده كرد.

چاي كوهي يك نوشيدني آرام بخش براي رفع خستگي و ضد افسردگي

چاي كوهي كه به آن توكليجه نيز مي گويند، از تيره ي گياهان معطر و آرامش بخش اعصاب است. گل اين گياه كه به صورت سنبله اي از گل هاي ريز صورتي مايل به سرخ رنگ است، در

ميان كاسبرگ هايي با رنگ سبز روشن نقره اي و پشمالو قرار دارد. از اين رو در زبان آذري به آن توكليجه يا پشمالو گفته مي شود.

خواص و نوع مصرف چاي كوهي: چاي كوهي يك تونيك (تقويت كننده ي) قوي براي اعصاب است. اين گياه مفرح، نشاط انگيز و شادي آور بوده و داراي خاصيت ضد درد به ويژه دردهاي مفصلي، رماتيسمي، سردرد، سرگيجه و دردهاي عصبي است. مصرف اين گياه خستگي ذهني را برطرف مي سازد وبه علت انرژي زايي و نشاط انگيزي مي تواند براي رفع خستگي و بي حوصلگي در افراد افسرده مورد استفاده قرار گيرد. علاوه بر اين ها چاي كوهي اشتها آور و مدر ملايم است. هم چنين در تنظيم اعمال گوارشي و تقويت كبد به ويژه كمك به هضم غذا كاربرد دارد.

اين گياه در درمان بيماري هاي معده و روده با منشاء رواني و بيماري هاي اسهال توأم با تحريكات عصبي، نقش موثر و آرامش بخشي دارد.

ميزان مصرف و طرز تهيه ي چاي كوهي

يك قاشق مرباخوري پر از چاي كوهي را در يك ليوان آب جوش ريخته و با قاشق خوب به هم بزنيد. آن گاه روي آن را با يك نعلبكي بپوشانيد و بگذاريد مدت 20 دقيقه بماند تا دم بكشد. سپس آن را صاف كرده و با شكر سرخ ميل كنيد.

اين چاي، يك نوشيدني خوش رنگ، خوش مزه و دل چسب است كه در شب هاي سرد پاييزي و زمستان، پس از يك روز كار و تلاش با ايجاد آرامش و رفع خستگي، انرژي از دست رفته را به شما باز مي گرداند.

نعنا، آرام كننده ي سيستم عصبي

نعنا گياهي است علفي با گل هايي به رنگ آبي كه انواع وحشي آن به فراواني در طبيعت يافت مي شود. مصرف اين گياه قدمت چندين هزار ساله دارد و قديمي ترين نسخه ي درماني اين گياه در ديوار معبد ادفو است كه پر از نسخه ها و دستوراتي به خط هيروگليف مصر باستان است و درباره ي طرز تهيه ي بخورها و عطريات مختلفي نگاشته شده كه در مراسم مذهبي از آن ها استفاده مي شده است.

خواص نعنا

پيشينيان بالاترين خاصيت را در گروه داروهاي گياهي به عنوان ضد تشنجات عصبي و محرك براي نعنا قائل شده اند. طب گياهي امروزي نيز خواصي را كه در گذشته به نعنا نسبت داده اند تائيد كرده و نيز تاكيد مي كند كه آن را به صورت تونيك و مقوي معده، ضد تشنج، بادشكن و ضد اسهال به كار برند.

نعنا سموم را از بدن مي راند، صافي را به خون باز مي گرداند و اين ها همه از خواص ضد ميكروبي و ضد عفوني اين گياه است.

نعنا محركي است قوي كه اثر آرام كننده اي بر سيستم عصبي دارد. علاوه بر اين ها دم كرده ي نعنا براي كساني كه از عصبانيت، به هم خوردگي سيستم سمپاتيك، صرع، سكسكه، استفراغ هاي عصبي، خستگي و به هم ريختگي عمومي رنج مي برند، توصيه مي شود.

ميزان مصرف: چاي نعنا را مي توان روزي 2 الي 3 بار مصرف كرد. براي تهيه اين چاي مي توان در هر بار يك مشت نعناي تازه و يا يك قاشق مرباخوري پر از پودر برگ هاي خشك شده ي نعنا را در يك ليوان آب جوش ريخته و مانند چاي به مدت 10 دقيقه دم كرده، صاف نموده و ميل كرد. هم چنين براي تعديل طعم تلخ آن مي توان چند قطره آب ليموي تازه در آن چكانده و با كمي عسل مخلوط كرده نوش جان كرد!

چاي پونه كوهي آرام بخش سردردهاي سينوزيتي

پونه يكي از گياهان معطر خانواده ي مانت است كه همانند نعنا علاوه بر مصرف خوراكي، كاربرد داوريي نيز دارد. اين گياه يك آنتي بيوتيك قوي است و در درمان ناراحتي هاي دستگاه تنفسي نقش موثري دارد.

پونه خاصيت ضد سم، ضد درد، ضد تهوع، ضد اسهال و در آرام ساختن دردهاي معده و روده ناشي از مسموميت، مورد استفاده قرار مي گيرد.

مصرف چاي پونه كوهي در سردردهاي ناشي از سرماخوردگي به ويژه سينوزيت اثر آرام كننده دارد.

طريقه ي مصرف و طرز تهيه چاي پونه: براي رفع سردرد و ديگر ناراحتي ها، مي توان روزانه 4 ـ 3 فنجان از چاي پونه را مصرف كرد. براي هر فنجان مقدار 1 قاشق مرباخوري از پودر برگ هاي اين گياه را در آب جوش ريخته، به مدت 15 دقيقه دم كرده، سپس با كمي نبات يا شكر قرمز ميل كنيد.

آرام بخش هاي گياهي براي سردردهاي عصبي و ميگرني

چاي برگ بو: برگ بو درختي است به ارتفاع 6 ـ 2 متر كه گاهي ارتفاع آن تا 10 متر هم مي رسد. گل هاي آن به صورت خوشه اي و به رنگ زرد مايل به سبز است. اين گياه داراي برگ هاي سبز تيره رنگ و بسيار معطر است كه علاوه بر مصرف غذايي، داراي كا ربرد دارويي در درمان بي اشتهايي، آنژين، برونشيت، دردهاي روماتيسمي، درد معده، تنظيم عادت ماهيانه ي خانم ها و زايمان بي درد، كاربرد دارد.

هم چنين اين گياه داروي موثري در درمان دردها و ناراحتي هاي عصبي و تسكين سردردها به ويژه سردردهاي ميگرني است.

ميزان مصرف و طريقه ي استفاده چاي برگ بو:

براي تهيه چاي برگ بو، مي توان براي هر فنجان آن، 5 گرم برگ بو را به مدت 15 دقيقه در آب جوش دم كرده و روزانه بعد از هر غذا با عسل آميخته و نوشيد.

چاي بابونه، بهترين آرام بخش دستگاه گوارش

بابونه گياهي است با گل هاي سفيد، زرد و ارغواني كه در روززگاران قديم به عنوان بهترين آرام بخش تشنجات معده و ناراحتي هاي هضمي به كار مي رفته است.

اين گياه علاوه بر جنبه ي دارويي، كاربرد غذايي نيز داشته و همراه با سبزيجات ديگر مورد استفاده قرار گرفته است.

موارد مصرف: اين گياه داروي خوبي براي مصارف متعدد است. از اين گياه در درمان انواع ناراحتي هاي دستگاه گوارش اعم از معده و روده مانند اسهال، استفراغ و دل دردها مي توان استفاده كرد. بابونه اشتهاآور و تصفييه كننده است، به علاوه خاصيت ضد انگلي دارد. هم چنين در

درمان ضعف ها و خستگي هاي عمومي، آسم، تب هاي متناوب، كوليت و سنگ هاي مجاري ادراري كاربرد دارد.

اين گياه داراي خاصيت ضد فشردگي عصبي است و به عنوان آرام بخش در سردردهاي عصبي و ميگرني شناخته شده است. حمام بابونه شهرت دارد كه موها را زيبا كرده و از سياه شدن موهاي بور جلوگيري مي كند.

طريقه ي مصرف چاي بابونه همانند ديگر آرام بخش ها همچون تهيه ي چاي است و مي توان روزانه تا 3 فنجان از آن را در موارد لزوم تهيه و استفاده كرد. مقدار آن براي هر فنجان 1 قاشق غذاخوري از گل بابونه است كه بايد در آب جوش ريخته و مدت 15 دقيقه صبر كرد تا دم بكشد و بعد از هر غذا و يا قبل از خواب با كمي عسل آميخته و مصرف كرد.

قابل ذكر است كه در سال هاي اخير بسياري از چاي هاي گياهي را برخي از شركت هاي سازنده ي داروهاي گياهي در بسته بندي هاي بهداشتي و كيسه اي تهيه كرده اند كه در صورت لزوم مي توان براي هر بار مصرف 1 كيسه ي كوچك از چاي گياهي مورد نظر را در 1 ليوان آب جوش انداخته و مانند چاي هاي كيسه اي مورد استفاده قرار داد.

چاي تيول آرام بخش قلب و سردردهاي ميگرني و عصبي

تيول درخت زيبايي است با سايه اي بس فرح بخش و لطيف كه در باغ ها، پارك ها و جنگل ها وجود دارد و براي اين مكان ها نوعي تريين محسوب مي شود. دم كرده ي گل، برگ و دانه ي اين گياه، يكي از رايج ترين دم كرده ها در طب گياهي قديم و جديد است.

خواص و موارد مصرف تيول

در مكتب گياه درماني قديم براي تيول خاصيت آرام كننده ي اعصاب و قلب، و برطرف كننده ي تشنج قائل بوده اند و آن را آرام كننده ي سردرد، سر گيجه و به ويژه سردردهاي ميگرني و فلج مي دانسته اند.

تحقيقات اخير نيز اثر پايين آورندگي فشار خون و ضد فشارخون بودن آن، هم چنين آرام بخش اعصاب، تقويت قلب و نيز قدرت صفراآوري و تصفيه كنندگي آن را مورد تاييد و تاكيد قرار داده است. در درمان هاي مختلف گياهي از قسمت هايي مختلف اين گياه اعم از چوب، تنه، ساقه، برگ و گل آن استفاده مي كنند.

اما دم كرده ي تيول (گل و برگ آن) بيش تر در مواردي كه به آرامش اعصاب و حتي خوابي ملايم احتياج است، مانند سردردهاي عصبي و ميگرني، و ناراحتي هاي عصبي مختلف، حالات

تهوع عصبي، بي خوابي ها و به هم خوردگي نظم خواب، قلب درد، خستگي هاي عضوي و دردهاي سياتيكي كاربرد دارد.

طرز تهيه چاي تيول: در موارد سردردهاي عصبي و ميگرني بايد به دفعاتي حتي روزانه 5 ـ4 مرتبه از اين گياه را دم كرده و نوشيد. اما براي رفع خستگي، روزي 2 ـ 1 بار مي توان آن را مصرف كرد.

براي تهيه ي 1 فنجان چاي تيول، بسته به شدت ناراحتي، مي توان يك قاشق چاي خوري و يا يك قاشق مرباخوري از پودر برگ، گل و دانه ي اين گياه را در 1 فنجان آب جوش ريخته و به مدت 15 دقيقه دم كرد، سپس صاف نموده و با كمي عسل و يا شكر سرخ نوشيد. اين نوشيدني با ايجاد آرامش و رفع درد و خستگي، خواب خوش را به همراه خود مي آورد.

شير داغ پاستوريزه و ملاس سياه

براي احساس آرامش، خوابي خوش و عميق و رفع خستگي، نوشيدن يك فنجان شير داغ (خيلي داغ) قبل از خواب توصيه مي شود.

طرز تهيه ي نوشيدني شب بخير: در يك فنجان محتوي شير خيلي داغ، دو قاشق قهوه خوري ملاس بريزيد و به هم بزنيد و آهسته آهسته آن را بخوريد و بخوابيد (شستن دندان ها را فراموش نكنيد). با نوشيدن اين آشاميدني گرم، احساس آرامش كرده و خيلي زود به خواب عميقي فرو رفته و خواب هاي خوشي خواهيد ديد. شب بخير!

/ 1