برزخ از منظر ملل و نحل - معاد در نگاه عقل و دین نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

معاد در نگاه عقل و دین - نسخه متنی

محمد باقر شریعتی سبزواری

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

مؤمن بستگان خود را در دنيا مى بيند و اعمالى را كه دوست دارد از آنها سرزند، مشاهده مى كند و آنچه كه باعث ناراحتى اوست، ازوى مستور مى ماند، ولى كافر، اعمال زشت بستگانش را مى بيند، ولى خوبى هاى آنها را نمى بيند، و اين يك نوع پاداش و كيفرى است كه مؤمن و كافر در عالم برزخ مى بينند.در روايت ديگرى آمده است:

مؤمن اعمال خوب اقوام و نزديكانش را مشاهده مى كند، و دو فرشته به هنگام ملاقات و نزديك شدن روح با نزديكانش او را همراهى مى كنند.

برزخ از منظر ملل و نحل

با اين كه اديان كهن به خاطر گذشت زمان و خيانت بدعتگذاران دچار حذف و يا تحريف شد، ولى مسائلى در مورد برزخ و قيامت باقى ماند كه نشانگر وحدت اديان و قطعى بودن زندگى برزخى است، و ما نمونه اى از آن را ذكر مى كنيم.

عالم پس از مرگ از ديد يهوديان

در تورات - كه منتسب به حضرت موسى است - گفتگويى از برزخ و قيامت نيست؛ و يهوديان معتقدند: پاداش بدكاران در همين دنيا به آنها داده مى شود. و خداى بنى اسرائيل از كيفر و مجازات جنايتكاران در دنيا غفلت نخواهد ورزيد!

ولى بايد گفت: بسيارى از نيكوكاران اكنون گرفتار رنج و عذابند و فرومايگان در دنيا در لذت و نشاطند. اين سؤال در ماجراى ايوب به خوبى مشهود است و تاكنون براى بنى اسرائيل به صورت معماى حل نشدنى باقى مانده است. اينك خلاصه گفته تورات را - كه در بردارنده افكار يهود است - بازگو مى كنيم.

در بخش سيزدهم از سفر ايوب، گفتگوى او با يارانش درباره خداوند متعال و رنج هاى فراوانش اين گونه است:

هرگاه خدا مرا بميراند، من نسبت به او اميدوار و آرزومند خواهم بود؛ جز اين كه در پيشگاهش نسبت به راه و رسم خودم كه با چنين مصايب و گرفتارى ها دست به گريبانم، تقاضاى دليل و برهان خواهم كرد و علت گرفتارى هايم را خواهم پرسيد.از اين بيان، به خوبى معلوم مى گردد به مجرد فرا رسيدن مرگ، انسان نمى ميرد؛ البته سخنى كه از ايوب نقل شده، زبان حال بنى اسرائيل است كه مى خواهند با كوته بينى مادى گرايانه خود، علت حوادث و سرنوشت غمبار بشرى را درك كنند! آنها مى گويند:

ايوب كه بيش از همه با تقوا و امين بود، چرا همه چيز خود را از دست داد و همه عناصر يك تراژدى در زندگى برايش فراهم آمد؟!

عالم برزخ در آيين زرتشت

طبق نقل برخى از مورخان زرتشتى، ميان بهشت و دوزخ، برزخى است، كه نه عذاب هاى جسمانى دوزخ و نه شادمانى و كاميابى هاى بهشت را داراست. آن جا از پاداش و مكافات خبرى نيست و جايگاه ارواح كسانى است كه اعمال بد و نيك آنها برابر بوده است. اين دسته از روان ها در آن جا براى روز رستاخيز دقيقه شمارى مى كنند تا «سوشيانت» ظهور كند و رستاخيز جسمانى مردگان را سبب شود.

/ 278