نگاهی به منابع حدیث شناسی نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

نگاهی به منابع حدیث شناسی - نسخه متنی

طاهر تنکابنی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

وي قبل از شروع در شرح و تفصيل متن «الفوائد» ضمن 16 عنوان مسائل و مباحث مهمّي از قبيل عدالت، اعتبار قانون رجالي، اصحاب اجماع، شناخت فرقه ها و نحله هاي منحرف را مطرح كرده و پيرامون آنها بگونه اي تحقيقي و مفصّل بحث كرده است، آنگاه شرح متن را شروع كرده است، بگونه اي تحليلي با نقد و بررسي آراء علّامه وحيد بهبهاني. و راستي، به شايستگي از عهده برآمده است.

كتاب «رجال خاقاني» و در پايان آن متن «الفوائد»، با تحقيق و تعليق، علّامه سيدصادق بحرالعلوم و با مقدمه اي مفصّل و سودمند پيرامون زندگاني و آثار مؤلف به نوه مولف. اخيراً توسط انتشارات دفتر تبليغات اسلامي بطور افست چاپ و منتشر شده است.

مؤلف آن

فقيه محقق، رجالي پژوهشگر شيخ علي خاقاني نجفي حدود سال 1255 نجف بدنيا آمد. مقدمات علوم را از پدر دانشمندش آموخت، و براي تكميل تحصيلات خود در محضر درسِ شيخ انصاري، ميرزا شيرازي و ديگر استادان و محققان حوزه نجف حضور يافت. و با سختكوشي و استواري در ابعاد مختلف دانشهاي اسلامي به جايگاهي بلند رسيد.

مرحوم
شيخ آقابزرگ در اين باره مي فرمايد:

وي از دانشمندان بزرگ و فقهاي جليل القدري است كه در فقه، اصول، حديث، رجال وديگر علوم معقول و منقول،جايگاهي رفيع و منزلتي بلند يافت. او به ورع، تقوي، زهد و روي گرداني از مظاهر دنيا شناخته مي شد، و با تمام وجود متوّجه خداوند بود... من مدتي طولاني در محضرش بودم و به خانه اش آمد و شد داشتم... از سير و سلوك او شگفت زده مي شدم كه مردي بود در گفتار و كردار صريح؛ در راه حق گوئي و حق گستري- گرچه عليه خودش- از سرزنش ملامتگران هراسي بدل راه نمي داد.(21)

شيخ آقابزرگ در ادامه گفتار، وي را بسيار ستوده و در ابعاد گوناگون او را مردي كارآمد و بزرگوار دانسته است. مرحوم خاقاني در ابعاد مختلف
فرهنگ اسلامي آثار ارجمندي به جاي نهاد و بالأخره، عصر روز دوشنبه 26 رجب سال 1334 جهان را بدرود گفت.(22)

/ 13