4 . اشتراك در جنايت - دیه، یا، مجازات مالی نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

دیه، یا، مجازات مالی - نسخه متنی

فاضل صالحی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

4 . اشتراك در جنايت

مسأله ديگرى كه تذكر آن لازم به نظر مى رسد, موضوع اشتراك در جنايت است; يعنى اگر دو نفر با هم تصادم و برخورد كنند و هر دو مقصر باشند, هر يك ديه ديگرى را ضامن است يا دو وسيله نقليه (اتومبيل) و يا دوسوار (سوار بر اسب يا اتومبيل) با هم برخورد كنند و هر دو هم مقصر باشند, هر كدام نصف ديه ديگرى را ضامن است; البته همان مقررات عمد و خطا در اينجا نيز جارى است; يعنى اگر عمد يا شبيه به عمد باشد, ديه را خود مقصر مى دهد و اگر خطاى محض باشد, ديه را عاقله مى پردازد و براى اينكه مسأله خوب روشن شود اصل تقصير را طبق مقررات قانونى معنا مى كنيم .

تبصره ماده 336 قانون مجازات اسلامى مقرر مى دارد: تقصير اعم است از بى احتياطى و بى مبالاتى و عدم مهارت و عدم رعايت نظامات دولتى. با توجه به معناى تقصير در قانون, كه بى احتياطى و عدم رعايت نظامات دولتى را تقصير دانسته و اگر اين تقصير به فوت و يا نقص عضو كسى منجر شود و يا بر اثر تصادم, وسيله نقليه خسارت ببيند, مقصر, ضامن است و تشخيص اينكه مقصر كيست با كاردان فنى و يا كارشناس مربوط است .

البته مسأله عمد جداى از اين است; يعنى اگر كسى عمداً با وسيله نقليه كسى را به قتل برساند يا خسارتى وارد كند, در صورت فوت مجنى عليه, راننده قصاص و در صورت عدم فوت, علاوه بر پرداخت خسارت, مجازات هم خواهد شد .

/ 141