معامله با خدا - نای حکمت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

نای حکمت - نسخه متنی

جواد محدثی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

معامله با خدا

«اى ابوذر!...

خداى متعال مىفرمايد: به عزت و جلالم سوگند! هيچ بنده اى خواسته مرا بر خواسته خود برنمى گزيند و ترجيح نمى دهد، مگر آنكه بى نيازى او را در جانش قرار مىدهم، وغم وغصه هايش را براى آخرتش مىگردانم و آسمانها و زمين را عهده دار روزى او مىسازم، در تنگناها، به كفاف و امدادش مىپردازم و در پى هر تجارت پيشه اى، به نفع او مىكوشم.

اى ابوذر!... اگر آدميزاد، از روزيش فرار كند، آن گونه كه از مرگ مىگريزد، رزق او به او خواهد رسيد، آن چنان كه مرگ، به او فرا مىرسد!» (51)

چه بزرگ توصيه اى! و چه شگفت نتيجه و دستاوردى!...

بسيارند آنان كه با يك دنيا ثروت، باز هم گدا و حريص و محتاجند. بى نيازى، آن بهتر كه در دل و جان انسان باشد؛ وگرنه چشم، سيرى پذير نيست!




  • چشم تنگ مرد دنيا دوست را
    يا قناعت پر كند، يا خاك گور!



  • يا قناعت پر كند، يا خاك گور!
    يا قناعت پر كند، يا خاك گور!



همّ و غم و فكر و انديشه، آن بهتر كه درباره آخرت و آن سراى جاويد باشد!

چه بسيارند كسانى كه تمام انديشه و غصه هايشان به امور اين دنياى گذران مىگذرد و از آخرت غافلند. و چه نعمتى كه انسان اگر فكرى هم مىكند، براى آن مرحله و نشئه جاويد بكند! و بسيارند آنان كه شب و روز مىدوند؛ ولى هميشه «هشت» آنان، گرو «نه» است! و با آن همه تلاش و دوندگى، همچنان در تارهاى عنكبوتى «مشكلات زندگى» دست و پا مىزنند.

مشكل گشا، خداست. روزى هم به دست اوست، با توكل بر او و تلاش در زندگى، معاش انسان تاءمين مىشود؛ وگرنه... زندگى دور از خدا و معنويات، مجموعه اى از دردسرها و گرفتاريهاست، هرچند بظاهر، رفاه و استراحت و آسايش جلوه كند!.

/ 49