[مشركان تقاضا كردند قرآن را عوض كند!] - تفسیر نمونه جلد 8

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

تفسیر نمونه - جلد 8

ناصر مکارم شیرازی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

بنا بر اين چگونه چنين گناه بزرگى را ممكن است من مرتكب بشوم.

" همچنين كار كسى كه آيات الهى را تكذيب مى‏كند، نيز بزرگترين ظلم و ستم است" (أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ).

اگر شما از عظمت گناه تكذيب و انكار آيات حق بيخبريد من بى خبر نيستم، و به هر حال اين كار شما جرم بزرگى است، و" مجرمان هرگز رستگار نخواهند شد" (إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ).

در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:

[مشركان تقاضا كردند قرآن را عوض كند!]

1- مشركان از پيامبر (ص) مى‏خواستند كه يا قرآن را تعويض به كتاب ديگر كند و يا آن را تغيير دهد. فرق ميان اين دو روشن است، در تقاضاى اول هدفشان اين بود كه اين كتاب به كلى برچيده شود و به جاى آن كتاب ديگرى از سوى پيامبر (ص) قرار گيرد، اما در تقاضاى دوم مى‏خواستند حد اقل آياتى كه مخالف بتهاى آنها بود اصلاح گردد، تا هيچگونه احساس ناراحتى از اين ناحيه نكنند!.

و مى‏بينيم كه قرآن با چه لحن قاطعى به آنها پاسخ مى‏گويد: كه نه" تبديل" در اختيار پيامبر است، نه" تغيير" و نه حتى دير و زود شدن وحى.

و براستى چه افكار پست و خامى داشتند، پيامبرى را مى‏پرستيدند كه پيرو خرافات و هوسهاى آنها باشد، نه پيشوا و رهبر و مربى و راهنما!.

2- قابل توجه اينكه پيامبر (ص) در پاسخ دو تقاضاى آنها، تنها به عدم توانايى بر انجام خواسته دوم قناعت مى‏كند و مى‏فرمايد: من نمى‏توانم از پيش خود آن را تغيير دهم، و با اين بيان، خواسته اول نيز به طريق اولى نفى شده است، زيرا هنگامى كه تغيير بعضى از آيات از صلاحيت پيامبر (ص) بيرون باشد، آيا تعويض مجموع اين كتاب آسمانى ممكن است در اختيار او قرار گيرد، اين يك‏

/ 401