ماجراى ايمان آوردن قوم يونس - تفسیر نمونه جلد 8

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

تفسیر نمونه - جلد 8

ناصر مکارم شیرازی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

" و آنها را تا وقت معلومى (تا پايان عمرشان) بهره‏مند كرديم" (وَ مَتَّعْناهُمْ إِلى‏ حِينٍ).

كلمه" لولا" به عقيده بعضى از مفسران در اينجا به معنى نفى است، و لذا به وسيله" الا" از آن استثنا شده است.

بنا بر اين معنى جمله چنين مى‏شود: هيچ قوم و ملتى كه در شهرها و آباديها در گذشته زندگى داشتند، به طور دسته جمعى، در برابر پيامبران الهى ايمان نياوردند، مگر قوم يونس.

اما بعضى ديگر معتقدند كه" لو لا" به معنى نفى نيامده، بلكه همواره به معنى" تحضيض" است، (تحضيض سؤال توأم با توبيخ و تحريك را مى‏گويند) ولى لازمه مفهوم آن در چنين مواردى نفى مى‏باشد. و به همين دليل مى‏توان چيزى را بوسيله" الا" از آن استثنا كرد.

به هر حال جاى شك نيست كه در اقوام ديگر نيز گروه‏هاى زيادى ايمان آوردند، آنچه قوم يونس را از ديگر اقوام ممتاز مى‏كند اين است كه آنها همه به صورت دسته جمعى ايمان آوردند، آن هم پيش از فرا رسيدن مجازات قطعى پروردگار، در حالى كه در ميان اقوام ديگر گروه زيادى سرسختانه بر مخالفت خود باقى ماندند، تا هنگامى كه فرمان مجازات قطعى پروردگار صادر شد، آنها پس از مشاهده اين عذاب الهى غالبا اظهار ايمان كردند ولى ايمانشان به دليلى كه سابقا گفتيم فايده‏اى نداشت.

ماجراى ايمان آوردن قوم يونس


ماجراى آنها به اين قرار بود كه در تواريخ آمده است: هنگامى كه يونس از ايمان آوردن قوم خود كه در سرزمين" نينوا" (در عراق) زندگى مى‏كردند مايوس شد، به پيشنهاد عابدى كه در ميان آنها مى‏زيست نفرين كرد در حالى كه‏

/ 401