کودک و فرزند -1
بسم الله الرحمن الرحيم بحث ما در مورد طفل است. من قبل از آنكه بحث را شروع كنم چون در خدمت پرستاران بخش مامايي هستيم ارزش پرستاري و مامايي را براي شما بگويم يكي از واجبات نهي از منكر است و يكي از منكرات تماس نامشروع زن و مرد با همديگر است. اگر بخواهيم بدون شمار جمهوري اسلامي نهي از منكر كند يكي از راههايش اين است كه برادرها زياد بيايند در اين رشته چون مريض مرد كه كم نداريم ولي وقتي پرستار مرد كم داشتيم مجبور هستيم كه خواهرها با بيمار مرد تماس داشته باشند. و براي نهي از منكر قرب الي الله بايد به اين رشته آمد. منتها يك چيزي هم هست. بعضي كارها مشكل است اما ارزش دارد. اصولا تمام كارهاي مقدس مشكل است.گروهي رفنتند در مدينه. يكي از افراد مسافر مريض شد اين مريض را گذاشتند و بقيه رفتند حرم پيغمبر، زيارت رسول اللهصلي الله عليه و آله يك نفر دلش براي اين بيمار سوخت گفت همه كه رفتند حرم. حالا پس من بمانم و پرستاري كنم. ماجرا را كه امامعليه السلام شنيد امامعليه السلام فرمود: ثواب پرستاري آن شخص از ثواب زيارت حرم پيغمبر صلي الله عليه و آله بيشتر است.ارزش كار زياد است. كار كار مقدسي است. حضرت امام رضوان اله تعالي عليه با جمعي به مشهد ميروند. وقتي زوار به حرم ميرفتند دو سه ساعت در حرم بودند. ايشان سريع زيارت ميكردند و ميآمدند خانه. بعد ميپرسند آقا، ما كه حرم ميرويم تا چند ساعت در حرم نباشيم به دلمان نميچسبد. اما شما يك سلام ميدهي و زود بيرون ميآيي. گفت: من فكر كردم اگر بيايم بيرون و به خانه و براي شما چاي و غذا درست بكنم ثواب پذيرايي از زوار امام رضاعليه السلام كمتر از زيارت امام رضاعليه السلام نيست. اين تذكر امام صادقعليه السلام و بينش ديني ما است.اگر شما با بي خوابي با سختي، با مشكلات يك نفر را مثلاً من را از مرگ نجات دادي. من تا آخر عمرم هر حديث و آيهاي براي هركس بخوانم آن كسي كه من را از مرگ نجات داد، شريك در ثواب كارهاي من است. شغل شما پرستاري نيست شركتي است با عمر مردم و با تمام اعمال خير. بنابراين قداست كار را فراموش نكنيد.و اما موضوع بحث ما عناوين بحث:1- فرزند خواهي
2- عوامل فرزنددار شدن
3- كنترل نسل
4- هدف از فرزند
5- حاملگي
6- تغذيه
7- زايمان
8- اذان و اقامه
9- عقيقه
10- نامگذاري
11- شير مادر
اما فرزند خواهي: روايت داريم زن و شوهري بودند كه خانم بچه نميخواست. ميگفت چون فقير هستيم بچه دار نميشويم. نامه نوشتند حضرت ابوالحسنعليه السلام جواب داد فرمود: «اطْلُبِ الْوَلَدَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْزُقُهُمْ»(كافى، ج6، ص3). نكند به خاطر نان و آب بچه دار نشويد. چون خداوند به كساني كه بچه هايشان به خاطر بي پولي و فقر ميكشتند ميفرمود: «نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُمْ»انعام/151
ميگويد ما به بچهها روزي ميدهيم و به پدر و مادرهايشان هم ميدهيم.پدرم ميگفت: من يك دفعه مادر پيرم را بردم كربلا. در تمام ادارههاي گذرنامه و تمام مراحل اول گذرنامه مادرم را ميدادند، بعد گذرنامه من را. با خودم گفت: امام حسين عليه السلام ميخواهد به من بگويد من مادر تو را به كربلا دعوت كردم منتها تو هم براي اينكه عصاكش او باشي آمدي.اصل بچه دار شدن: آمد گفت: بچه دار نميشوم فرمود: در خانه با صداي بلند اذان بگو.
حالا من نميدانم ربطش چه چيز است؟ يك روابط خاصي است.رابطه بين غذا و بچه دار شدن: از امام پرسيد: من بچه دار نميشوم فرمود: فلان غذا را بخور.قرآن ميگويد: استغفروا ربكم. شما از لغزشهايتان استغفار كنيد خدا به شما بچه ميدهد معلوم ميشود كه بين بچه دار نشدن و گناه يك رابطهاي است. بين عبادت و تعهد و بچه دار شدن رابطه است. با خدا قرارداد كرد كه خدايا اگر به من بچه بدهي من اسم پيغمبر صلي الله عليه و آله را روي آن ميگذارم. دعا، استغفار، غذا، تعهد، اذان عواملي است كه در روايات است.حقش اين است كه در جمهوري اسلامي يك ريش سفيدي باشد در هر شهري كه عروس و دامادها بروند پهلوي آن و دوره ببيند كه آقا نوع آميزش جنسي، نوع غذا، حالات، حركات، يك چيزهايي است كه مو به مو حديث است كه نه در نماز جمعه ميتوان گفت و نه در تلويزيون. از طرفي هم اگر عروس و داماد رعايت نكنند عوارض دارد.بحث مهم كنترل نسل است. من نميگويم كنترل نسل باشد يا نباشد. من فقط يك مساله اگري ميگويم وقتي ميگويند نسل زياد است دو حرف است. يك وقت ميگوييم اضافه شدن شكمها چگونه است؟ ميگوييم نه. يك وقت ميگويند اضافه شدن قانون؟ يا ميگوييم نه. بچه اگر زياد يعني شكم زياد. بچه بي عار، بي كار، بي حال و بي سواد. كنترل نسل با اين خصوصيات بله. نبايد بچه دار شد.اما قرآن وقتي ميگويد بچه دار شويد. ميگويد: «وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ» نوح/12.
يعني بچهها امداد ميكنند شما را.
يعني وقتي كسي شش تا بچه دارد يعني شش مغز يعني شش بازو.
شش دانشمند. شش مهاجر.خلاصه بستگي به سوال دارد. اگر منظور از سوال بچههاي بي كار بي عار بي سواد. بله كنترل اما يك وقت ميگويند بچه دار شويد تا بچهها شما را مدد كنند. يا با بازو و يا مغزشان كمك ميكنند. الان ما عوض اينكه روي مغز كار بكنيم روي شكم كار ميكنيم. ما بچه كيلويي داريم. كنترل نسل به معناي كيلويي جايز. كنترل نسل به معناي كنترل مغز جايز نيست.خدا رحمت كند آيت الله حائري را كاسبي از ايشان كه سوال ميكردي سوال را شاخه شاخه ميكرد.هدف از بچه: قرآن ميفرمايد: «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُم وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ» بقره/223. بعد از آنكه عروس و داماد را گفت بعد از آن ميفرمايد: «وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ». عروس و داماد با هم باشند و يك چيزي براي قيامت ذخيره كنيد. يعني بچه كيلويي نيست. بچه براساس يك هدف و بينش مقدسي بايد متولد شود. داريم «وَ أَعِنِّي عَلَى تَرْبِيَتِهِمْ وَ تَأْدِيبِهِمْ، وَ بِرِّهِمْ»(صحيفه سجاديه، دعاى 25). اما در صفيحه سجاديه ميگويد: خدايا تربيت بچه كار من نيست تو بايد مدد غيبي برساني.اميرالمومنين عليه السلام فرمود: «مَا سَأَلْتُ رَبِّي أَوْلَاداً نَضِرَ الْوَجْهِ وَ لَا سَأَلْتُهُ وَلَداً حَسَنَ الْقَامَةِ وَ لَكِنْ سَأَلْتُ رَبِّي أَوْلَاداً مُطِيعِينَ لِلَّهِ وَجِلِينَ مِنْهُ حَتَّى إِذَا نَظَرْتُ إِلَيْهِ وَ هُوَ مُطِيعٌ لِلَّهِ قَرَّتْ عَيْنِي»(بحارالأنوار، ج101، ص98) من هيچوقت بچه خوشگل از خدا نخواستم. خوش پيكر نخواستم. خدايا من وقتي از تو بچه ميخواهم هم بچه خوش فكر ميخواهم بچهاي كه خط فكري و عملياش درست باشد. ميخواهم وقتي بچهام را ديدم نور چشم باشند. «طلب الولد للجهاد». بچه را آدم بخواهد براي اينكه با دشمنان خدا بجنگد.از مادر مريم نقل ميكند: «رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في بَطْني مُحَرَّرا» آل عمران/35
خدايا من نذر كردم آن بچهاي كه در شكم من است آزاد باشد تا خدمت الهي بكند.امام باقر عليه السلام ميفرمايد: «إِذَا أَرَدْتَ الْوَلَدَ فَقُلْ عِنْدَ الْجِمَاعِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي وَلَداً وَ اجْعَلْهُ تَقِيّاً لَيْسَ فِي خَلْقِهِ زِيَادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ وَ اجْعَلْ عَاقِبَتَهُ إِلَى خَيْرٍ»(كافي، ج6، ص10) وقتي پدر و مادر ميخواهند بچه دار شوند دعايي ميكند و ميگويد «وَ اجْعَلْ عَاقِبَتَهُ إِلَى خَيْرٍ».اميرالمومين عليه السلام وقتي ميخواهد داماد بشود ميگويد زني شجاع بگيريد كه نسلم شجاع باشد. زن ترسو نگيريد. چون زن ترسو بچهاش هم ترسو ميشود.درباره حاملگي رواياتي داريم. پيغمبر صلي الله عليه و آله فرمود: زني كه حامله ميشود در سايه لطف خداست. و به عدد هر سختي كه ميكشد پاداش آزاد كردن يك برده را دارد. و زن بچه دار وقتي بچهاش را شير ميدهد خاوند ثواب يك انسان روزه دار را برايش مينويسد. و همين كه بچهاش را از شير گرفت بعد از دو سال. خداوند ميفرمايد: تمام گناهان تو را بخشيدم. حاملگي و شيردادن قداست دارد.شب عاشورا اصحاب امام حسين عليه السلام متوجه شدند كه فردا شهيد ميشوند يك عده نماز شب ميخواندند يك عده هم با هم شوخي ميكردند. سوال من اين است؟ شوخي با نماز شب چه ربطي دارد؟ كسي كه راهش روشن شد كه راه حسين عليه السلام است. شوخي و نماز شبش فرقي نميكند.ما افرادي را سراغ داشتيم. پيرمردي بود مرحوم شد. ايشان ايام ماه رمضان افطاري ميداد. محرم هم عزاداري داشت. تمام نيازهايش را هم همان موقع ميخريد. مثلا وقتي ميخواست افطاري يك كيسه برنج بدهد دو سه تا كيسه برنج ميخريد و ميگفت: اينها مهر افطاري يا مهر امام حسين عليه السلام به آن بخورد.پيغمبر صلي الله عليه و آله فرمود: زني كه بچه دار ميشود از وقتي كه بچه دار ميوشد تا موقعي كه بچهاش را از شير باز ميدارد. در اين دو سال پاداش زن نظير پاداش مردي است كه لب مرز براي حفظ مملكت اسلامي پست ميدهد. و اگر خدا نخواسته زني وقت زايمان از دنيا برود ثواب شهيد را دارد.در چند كيلومتري تهران رفتم در يك روستايي ديدم مردم سالي چند هزار تومان در عاشورا خرج ميكنند اما چون جاده ندارند و ماشين ندارند زن زائويي در راه مرد. من رفتم گفتم همه پلوهايي كه براي امام حسين عليه السلام ميدهيد كاري هست. اما گناه آن زني كه مرد گناهش گردن همه شما است. همه شما جمع شويد جادهاي ماشيني رانندهاي درست كنيد و استفاده كنند.زن حامله بايد در آرامش باشد. و اگر كسي زن حامله را طلاق داد بايد تا پايان حاملگي خرجياش را بدهد تا امنيت اقتصادي داشته باشد.اسلام گفته به زن زائو تا ميتوانيد ترب و خرماي تازه بدهيد و عوض گل بردن رطب ببريد. دعاهايي براي زايمان آمده است.زن زائو خيلي احترام دارد. فاطمه زهرا عليها السلام بچه دار شد. امام حسين عليه السلام كوچولو. البته بچه را بايد در پارچه سفيد پيچيد. امام حسين عليه السلام را در پارچه زرد پيچيدند و دادند دست پيغمبر صلي الله عليه و آله. پيغمبر صلي الله عليه و آله عصباني شد گفت چند دفعه بگويم بچه نوزاد را در پارچه زرد نپيچيد. امام حسين عليه السلام را در پارچه سفيد پيچيدند.پيغمبر صلي الله عليه و آله امام حسين را در بغل گرفت و شروع كرد به گريه كردن. آن خانمي كه آورده بود گفت چي شد. پيغمبر صلي الله عليه و آله فرمود: من از تاريخ اين بچه خبر دارم كه اين بچه در كربلا شهيد ميكنند. بعد گفت: چون زهرا عليها السلام زن زائو است و در استراحت زايمان است. زن زائو بايد هيچ غصهاي نخورد. در گوش راست اذان، در گوش چپ اقامه، بچه تا اينكه متولد ميشود و ميگويند اذان بگو از اين اذان چه ميفهمد. ما معتقديم كه نوار مغز بچه با كلمه توحيد پر ميشود. اين دستور از وحي است. وحي معتقد است. بچه قبل از هرچي از راه گوش ميتواند آموزش ببيند.