شعار امام(عليه السلام)
امام(عليه السلام) در روز عاشورا، به شعار و تأثير آن عنايت داشتند، و شعار او عبارت بود از: «يا مُحَمَّد» .1 امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد:«شعارُ الحُسينِ، يا مُحَمَّد، وَ شِعارُنا يا مُحَمَّد» . 2
«شعار امام حسين هنگام نبرد، يا محمّد بود و شعار ما نيز يا محمّد است.»
وداع با امام سجاد(عليه السلام) و اهل حرم
امام حسين(عليه السلام) جهت وداع با فرزندش على بن الحسين(عليهما السلام) ، پسر ارشد و وصىّ خود، كه در كربلا مريض بود (و ناتوانى جسمى و ضعف عمومى داشت)، به خيمه او آمد. زين العابدين(عليه السلام) با كمك عمه گرامى اش از جاى برخاست و نشست و سخنانى ميان او با پدرش به رسم وداع به ميان آمد و سرانجام، آن حضرت از پدر اذن جهاد خواست، امام حسين(عليه السلام) فرمود:«لَيْسَ عَلَيْكَ جِهادٌ وَ أَنْتَ الحُجّةُ وَ الإِمامُ عَلى شِيعَتي وَ أَنْتَ أَبُو اْلأَئِمّة...» .«شركت در جهاد، بر شما واجب نيست; زيرا تو امام و حجت خدايى. تو پس از من خليفه و ولىّ بر شيعيانى و تفسير و ترويج حقايق دينى با تو است.»امام(عليه السلام) وصيت ها را با فرزندش در ميان نهاد و مواريث انبيا را تسليم او نمود 3سپس وداع كرد و از خيمه خارج شد. راوى گويد:امام(عليه السلام) سرى به خيمه هاى برادران پدر و عموهاى خود زد و آن ها را خالى يافت. پس از آن، سرى به خيمه هاى فرزندان عقيل (بنى عقيل) زد و ديد آن خيمه ها نيز خالى
1 . نكـ : وسايل الشيعه، ج 11، ص 105، موسوعه، ص 4972 . معالى السبطين، ج 2، ص 173 . در برخى از احاديث آمده است كه امام وصاياى خود را با زينب
(عليها السلام) در ميان نهاد ـ به فصل «زينب كبرى» مراجعه شود.