دریچه ای گشوده بر آفتاب نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

دریچه ای گشوده بر آفتاب - نسخه متنی

حسین رزمجو

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

- و او كه پايگاه علمى و مرتبه دانائيش آن چنان بلند است كه
به ذروه ى ''سلونى قبل ان تفقدونى'' [ همين ماخذ و من كلام له عليه السلام "189" ص 280. ] نائل مى شود و بنابراين كلام رسول خدا "صلى الله عليه و آله" كه مى فرمود ''انا مدينه العلم و على بابها فمن اراد العلم فليات الباب'' [ علامه محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، چاپ تهران 1333 ه. ق، ج 9 ص 473. ] مفتخر به عنوان در شهر دانش نبى مى گردد،

و آن دلاورى كه شمشير و زبان و انديشه اش همواره در پاسدارى از حريم حق و عدل به كار گرفته مى شود و در راه ريشه كن كردن درخت ظلم و حمايت از مظلوم از خطرات نمى هراسد و از آن استقبال مى كند و او كه در برابر جوسازيها و شايع پراكنى ها و جنگهاى روانى كه ابناى زمانش به ويژه ناكثين و مارقين و قاسطين براى او فراهم مى نمايند مردانه استقامت مى ورزد و منطق كوبنده اش در جواب كسانى كه او را با ملاكهاى سازشكارانه ى سياسى و فكرى خود و در قياس با سياستمداران حيله گر و چند چهره اى چونان معاويه و عمروعاص، فاقد ''دهاء'' سياسى قلمداد مى كنند، اين است كه مى فرمايد:

''و الله ما معاويه بادهى منى و لكنه يغدر و يفجر و لو لا كراهيه الغدر لكنت من ادهى الناس، ولكن كل غدره فجره و كل فجره كفره'': [ نهج البلاغه، صبحى الصالح- همان- و من كلام له عليه السلام "200" ص 318. ]

به خداى سوگند، معاويه از من زيركتر نيست. اما او حيله گر و خيانت كار است. و اگر خيانت و حيله گرى ناپسند و خلاف راه و رضاى حق نبود- به شما نشان مى دادم كه زيركترين مردمان، من هستم. ولى- بدانيد- كه هر فريبكارى تبهكار است و كليه
تبهكاران ناسپاس و كافر كيش اند.

و در جائى ديگر مى فرمايد:

''لو لا التقى لكنت ادهى الناس'': [ ك- الكاشف، وضعه: السيد جواد المصطفوى، طهران، دار الكتب الاسلاميه، ص 150. ] اگر تقوى نمى بود- به شما مى نمودم- كه زيركترين مرد جامعه عرب، من هستم.

/ 116