نكته اول:
برنامه هاي حوزه و مواد درسي آن است، آيا برنامه ها همان برنامه هاي سابق باشد؟ مگر ما نمي گوييم باب اجتهاد باز است، مگر نمي گوييم زمان و مكان در اجتهاد موءثر است. مگر ما نمي گوييم مسائل مستحدثه در اسلام جايگاهي دارند؟ وقتي ما اين مسائل را قبول داريم، بايد برنامه هايمان را به گونه اي تنظيم كنيم كه براي امروز جوابگوي مشكلات جهان اسلام در فقه، اصول، عقايد، تفسير و... باشيم. يك روزي مي بايست عقايد اشاعره و معتزله را حل مي كرديم، بزرگان ما به ميدان آمدند و دين خودشان را ادا كردند. امروز دعواي كلام نفسي و كلام لفظي... نيست، امروز شبهات ماديون مطرح است، شبهات وهابيان در مقابل ماست، اگر امروز به شبهه هاي ماديون و وهابيان بي توجهي شود و به مسأله كلام نفسي و لفظي و مسأله اشعري و معتزلي پرداخته شود، چنين فرد يا افراد مصداق «العالم بزمانه» نيستند. عالم به زمان بودن معنايش اين است كه برنامه ها براساس نيازهاي زمان تنظيم بشود.مسائل مستحدثه و مسائل مربوط به حكومت، قضاوت، تبليغ در حوزه هاي ما بايد در جايگاه خودشان قرار بگيرند، بايد به مسائل مبتلي به درفلسفه، كلام، تفسير، عقايد و... بپردازيم.مسائل مستحدثه و مسائل مربوط به حكومت و مسائل مربوط به قضاوت و تبليغ در حوزه هاي ما بايد در جايگاه خودشان قرار بگيرند. بايد جايي براي اين مسائل پيدا بشود. بايد به مسائل مبتلا به در فلسفه، كلام، تفسير، عقايد و... بپردازيم. بنابراين، تكامل برنامه ها نبايد از نظر ما يك مسأله منكر باشد. اگر پيشينيان ما الآن بودند همين كار را مي كردند. ما هم اگر در زمان آنها بوديم كار آنها را مي كرديم. مقتضاي زمان و مكان و نيازها اين را مي گويد.نبايد قبل از اينكه كتابهاي درسي جايگزين پيدا بكنند كتابهاي فعلي متزلزل شود... بايد موقعيت كتابهاي فعلي با كمال قوت به جاي خودش باقي باشد.يكي از مسؤولان عاليرتبه مسائل تبليغاتي در جلسه شوراي عالي نقل مي كرد كه:ديداري با شيخ الازهر داشتم. كسي آمد و گفت: به هفتاد نفر مبلغ احتياج داريم، فوراً دستور داد كه از فلان جا بفرستيد !آيا حوزه هاي ما به عنوان بزرگترين حوزه جهان اسلام چنين آمادگي را از جهت اعزام مبلّغ دارد؟نكته دوم:
مسأله كتب درسي است. در مورد كتابها نظريات زيادي است، حذف شوند مطلقا، حذف نشوند مطلقا، اصلاح شوند، تلخيص شوند، تكميل شوند و... .عرض بنده اين است كه اول بايد كتاب درسي را تعريف كنيم، آنگاه ببينيم اين تعريف بر كداميك از كتابهاي موجود منطبق است و بر كداميك منطبق نيست؟ كتاب درسي بايد چه ويژگيهايي داشته باشد ؟در عين اينكه بايد به سوي تكامل پيش برويم هرگز اصرار نداشته باشيم اين نظام و شيوه سنّتي حوزه را تبديل به نظام دانشگاهي كنيم.اوّلاً : موجز باشد، هر جمله معنايي داشته باشد و در مدتي خاص همه بتوانند آن را فرا گيرند.ثانياً: بايد مسائل علم را در مراتب تكاملش منعكس كند. مثلاً اگر كتاب درسي، علم اصول است، حاوي نظريات علم اصول باشد. بنابراين، اگر كتابي است كه نظريات علم اصول در پانصد سال پيش را بيان مي كند، طبعاً كتاب تاريخ علم اصول است.ثالثاً: آخرين نظريات علمي را داشتن.رابعاً: مبوب و داراي فصول بودن.حالا كداميك از اين كتابهاي موجود منطبق بر اينهاست و كداميك نيست؟ در مورد كتابهاي درسي بايد خيلي دقت كرد. همين طور بگوييم اين درست است، آن درست نيست، كار صحيحي نيست، مخصوصاً اينكه كتابهاي درسي ما مثل كتب درسي دانشگاهها نيست. كتب درسي ما به وسيله بزرگترين علما نوشته شده است.در مورد كتابهاي درسي بايد خيلي دقت كرد... كتابهاي درسي ما به وسيله بزرگترين علما نوشته شده است، در طول تاريخ يك شيخ انصاري داريم، يك آخوند خراساني داريم. كتابهاي ما را اساتيد معمولي ننوشته اند. الان در دانشگاهها اساتيد معمولي مي نشينند هر سال يك كتاب مي نويسند.در طول تاريخ يك شيخ انصاري داريم، يك آخوند خراساني داريم. كتابهاي ما را اساتيد معمولي ننوشته اند، الآن در دانشگاهها، اساتيد معمولي مي نشينند هر سال يك كتاب مي نويسند، هر استادي براي درس خودش يك جزوه مي دهد، همان مي شود كتاب درسي. نمي گويم بايستيم جلو نرويم، مي گويم خيلي با دقت و احتياط با اين مسأله برخورد كنيم.نكته سوم:
مسأله مدرسان است. مدرّس در حوزه هاي علميه ويژگيهايي دارد كه در دانشگاهها ندارد، و اين ويژگيها سبب شده كه مقام تدريس در حوزه ها به صورت خوبي پيش برود، هيچ شاگردي مجبور نيست در درس هيچ استادي شركت كند، شاگرد استادي را انتخاب مي كند كه با فكرش، دركش و فهمش هماهنگ باشد، و اين موجب مي شود كه اساتيد با يكديگر رقابتي صحيح و سازنده داشته باشند و همگي به پيش روند.ايشان آنگاه به ضرورت تربيت مدرس در دوره هاي كوتاه مدت و بلند مدت براي جبران كمبود استاد در حوزه هاي شهرستانها تأكيد فرمودند و يادآور شدند كه اين مسأله در حال حاضر مدّ نظر شوراي عالي قرار گرفته و منجر به اخذ تصميماتي نيز شده است.معظم له در پايان سخنانشان، بر ضرورت تأسيس و تقويت حوزه هاي علميه در شهرستانها و حفظ انگيزه هاي الهي و معنوي در تحصيلات حوزوي سفارش و تأكيد كردند.1- خبر چگونگي برگزاري اين نشست در بخش اخبار همين شماره پيام حوزه درج شده است.