احكام فراواني بر شناخت حدود حرم مترتب است و از اين رو، به شناخت آن اهميت داده مي شود. از روايات برمي آيد اولين فردي كه علائم حرم را برپا كرد ابراهيم ـ ع ـ به راهنمايي حضرت جبرئيل بود; از جمله اين روايات خبر ازرقي به سند خودش از حسن بن قاسم است كه مي گويد: «وقتي ابراهيم ـ ع ـ گفت: «ربّ اَرِنا مناسِكَنا...» جبرئيل نازل شد و وي را به همراه خود برد، مناسك را نشان داد و بر حدود حرم آگاهش ساخت. ابراهيم سنگچين مي كرد و خاك مي ريخت و جبرئيل حدود را نشان مي داد. حرم علائمي دارد كه در چهار طرف مكه بنا شده و تا به امروز همچنان باقي است. اين علامت ها در طول تاريخ، در پي هر تخريبي بازسازي شده است. پاره اي از آنها جديد است و با سيمان و سنگ رخام ساخته شده و بعضي ديگر قديمي است و با سنگ و آهك بنا گرديده است و بعضي ديگر سنگچين مي باشد.علما بر اين علائم «انصاب حرم» مي گفتند. بعد از حضرت ابراهيم ـ ع ـ پسرش اسماعيل و سپس عدنان بن ادر و قصي بن كلاب، به هنگام بعثت قريش تجديد بنا كردند. و آنگاه پيامبر خدا ـ ص ـ در روز فتح مكّه، سال هشتم هجرت، تميم بن اسد و اسود بن خلف را مأمور بازسازي آنها كرد. از ديگر تجديد بنا كنندگان علائم حرم، مي توان عمربن خطاب، عثمان بن عفان، معاوية بن ابوسفيان، عبدالملك بن مروان و مهدي عباسي را نام برد. بنابراين، علائم حرم; بويژه آنها كه بر قله كوه ها واقع شده اند ده بار تجديد بنا گرديده اند. علائمي كه در ورودي هاي مكّه از راه مدينه، يمن، عراق، طائف، جعرانه و جدّه قرار دارند، در سال 325 هـ . ق. توسط راضيي عباسي و در سال 616 هـ . ق. از طرف پادشاه اربل ملك مظفّر و در سال 683 هـ . ق. به وسيله ملك مظفّر پادشاه يمن و در سال 874 هـ . ق. از سوي قايتباي و در سال 1023 هـ . ق. به دست سلطان احمدخان اوّل و در سال 1073 هـ . ق. به همّت شريف زيد بن محسن و به سال 1262 هـ . ق. به اراده سلطان عبدالمجيدخان بازسازي شده اند; يعني در مجموع هفت بار تا عصر سعودي ها تجديد بنا شده است. در دوره سعودي ها نيز هفت بار بازسازي شده اند; يكبار بعد از سال 1343 هـ . ق. توسط ملك عبدالعزيز دوبار در سال هاي 1376 هـ . ق. و 1377 هـ . ق. بوسيله ملك سعود و دوبار در سال هاي 1404 هـ . ق. و 1407 هـ . ق. به دست ملك فهد تجديد بنا شده است. در بازسازي اخير، عبارت است از گذاشتن دو علامت جديد در منطقه تنعيم و بازسازي ستون غربي از دو ستون تنعيم. مجموع بازسازي ها از زمان حضرت اسماعيل ـ ع ـ تاكنون 25 بار مي شود.