برجسته‏ترين مظهر ولايت مطلقه - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

هر كس به اين پدر ارتباط نداشته باشد و فرزند اين پدر
نباشد، مشمول لعنت خدا و فرشتگان خواهد بود.
چگونه انسان با پيامبر ارتباط پدري و پسري دارد، جز از راه محبّت؟ آيا محبت بدون معرفت و معرفت بدون اطاعت ميسر است؟ آن اطاعت و عبادت‏هاي خدا به دستور پيامبر است كه انسان را عارف و عارف را محّب مي‏كند.

در ادامه فرمود: «ألا وإنّي أنا أبوكم، ألا وإنّي أنا مولاكم، ألا وإنّي أنا أجيركم» من مولاي شما هستم، ارتباطتان را با من قطع نكنيد. من اجيرم، اجرتم را بدهيد. اجرت پيامبر چيزي جز محبت خاندانش نيست، زيرا (قل لا أسئلكم عليه أجراً إلاّ المودة في القربي)[1]؛ محصول زحمات چندين ساله‏ام اين است كه شما دوست علي و اولاد علي باشيد. دوست عترت‏طاهره باشيد. وقتي نام اين‏ها را مي‏برند، قلبتان باز شود و نشاطي در جانتان احسان كنيد. دستورات را از اين‏ها بگيريد و پيروي را نسبت به اين‏ها داشته باشيد. مزد رسالت من «محبّت» اين‏هاست. محبّت، محصول معرفت و معرفت هم محصول اطاعت است.[2]

برجسته‏ترين مظهر ولايت مطلقه

حضرت امير(سلام‏الله‏عليه) كه پس از رسول‏خداصلي الله عليه و آله و سلم همانندي ندارد، در معرفي خود مي‏فرمايد: بدانيد من بنده خدا و برادر پيامبرِ او هستم؛ اولين يار او و اولين كسي كه وي را تصديق كرد، آنگاه كه من رسول‏خدا را به رسالت و وحي تصديق كردم، هنوز خلقت حضرت آدم تمام نشده بود و آدم بين عالم غيب و شهادت بود:

«ألا إنّي عبد الله وأخو رسول الله وصدّيقه الأول، صدّقته وآدم بين الروح والجسد»[3]. معلوم مي‏شود كه اگر آدم ابوالبشر مسجود همه فرشتگان قرار مي‏گيرد،
به پاس احترام ولايت مطلقه‏اي است كه حضرت آدم(عليه‌السلام) يكي از مظاهر آن است و برجسته‏تر از او علي و اولاد علي(عليهم‌السلام) هستند.

[1] ـ سوره شوري، آيه 23.

[2] ـ امالي شيخ مفيد، ص 402.

[3] ـ همان، ص17.

/ 753