سفارش به تقوا - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

به فرزندي آرزومند...، و تو پاره تن مني، بلكه تمام جان مني، اگر خير يا آسيبي به تو برسد، گويا به من رسيده، و اگر مرگ به سراغ تو آيد، مانند اين است كه من در آستانه افول و مرگ باشم.... آنچه را در مكتب حق و از تجارب گذشته اندوخته‏ام، براي تو نوشتم تا پشتيبان تو باشد، تو اين وصيت تعليمي و تربيتي مرا بپذير؛ خواه من در كنارت باشم يا وفات كنم.

سفارش به تقوا

علي(عليه‌السلام) در شروع بيانات خود مي‏فرمايد: من تو را به تقواي خدا دعوت مي‏كنم؛ «فإنّي أُوصيك بتقوي الله اي بنيّ ولزوم أمره»، تقوا نوري است كه كليد هر كار سنگين و محكم و ذخيره قيامت است و انسان را از بردگي رذايل رها مي‏سازد و از هر هلاكتي حفظ مي‏كند؛ «فانّ تقوي الله مفتاح سَدادٍ و ذخيرة معاد وعِتقٌ من كلّ مَلَكةٍ ونَجاةٌ من كُلّ هَلَكة»[1].

حكمت حيات قلب است و انساني كه مي‏كوشد، آزاد بشود، بايد بداند كه آزادي او در چيست. حضرت علي(عليه‌السلام) در اين‏باره مي‏فرمايد: اي مردم بدانيد كسي كه باشنيدن تهمت ناروا و سبّ و لعن برنجد و رسالت مهمّ خود را رها سازد و گوشه‏گيري كند، عاقل نيست، و آن كس كه از ستايش جاهلان خوشحال مي‏شود، حكيم نيست، او بنده ستايش و كرنش است؛ «أيها الناس إعلموا أنّه لَيس بعاقلٍ مَن انْزَعَجَ مِن قول الزور فيه ولا بحكيمٍ من رَضِي بثناءِ الجاهل عليه»[2].

[1] ـ نهج البلاغه، خطبه 230.

[2] ـ اصول كافي، ج1، ص50.

/ 753