گفتارى در چند فصل پيرامون داستان لوط و قوم او - ترجمه تفسیر المیزان جلد 10

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

ترجمه تفسیر المیزان - جلد 10

سید محمدحسین طباطبایی؛ ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

لوط (ع) در هيچ حالى از آن احوال از پروردگارش غافل نبود و اين معنا را از نظر دور نمى‏داشت كه هر چه نصرت هست از ناحيه خداست و او را فراموش نكرده بود تا ناصرى غير او آرزو كند و حاشا بر مقام اين پيغمبر بزرگوار از مثل چنين جهلى مذموم چگونه‏
ممكن است با اينكه خداى تعالى در باره آن جناب فرموده:" آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً ... وَ أَدْخَلْناهُ فِي رَحْمَتِنا إِنَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ" «1» پس اينكه رسول خدا (ص) فرمود:" اگر مى‏دانست كه جبرئيل در خانه او است هرگز آرزوى ركن شديدى نمى‏كرد" معنايش اين است كه جبرئيل و ساير ملائكه با او بودند و او اطلاعى نداشت، نه اينكه معنايش چنين باشد كه خداى تعالى با او بود و او جاهل به مقام پروردگارش بود.

پس اينكه در بعضى از روايات كه عبارت رسول خدا (ص) را نقل مى‏كند اشاره شده به اينكه مراد لوط از ركن شديد، خداى سبحان بوده نه ملائكه نظريه‏اى بوده كه بعضى از راويان حديث داده نه اينكه رسول خدا (ص) چنان فرموده باشد، نظير روايتى كه از ابو هريره نقل شده كه گفت: رسول خدا (ص) فرمود:" خدا رحمت كند لوط را كه همواره به ركنى شديد پناهنده مى‏شد يعنى خداى تعالى ..." «2».

و باز نظير روايتى كه از طريقى ديگر از او نقل شده كه گفت:" رسول خدا (ص) فرمود: خدا لوط را بيامرزد كه همواره به ركنى شديد پناه مى‏برد" «3». و بعيد نيست كه ابو هريره در اين سند حديث را نقل به معنا كرده باشد و كلام رسول خدا (ص) را بجاى" خدا بيامرزد"،" خدا رحمت كند" بوده و راوى آن را تغيير داده باشد تا بفهماند لوط در رعايت ادبى از آداب عبوديت كوتاهى كرده و يا با جهلى كه به مقام پروردگارش داشته و او را از ياد برده مرتكب گناهى از گناهان شده چون يك پيامبر نبايد پروردگار خود را فراموش كند.

گفتارى در چند فصل پيرامون داستان لوط و قوم او

1- داستان لوط و قومش در قرآن

لوط (ع) از كلدانيان بود كه در سرزمين بابل زندگى مى‏كردند و آن جناب از اولين كسانى بود كه در ايمان آوردن به ابراهيم (ع) گوى سبقت را ربوده بود، او به ابراهيم ايمان آورد و گفت:" إِنِّي مُهاجِرٌ إِلى‏ رَبِّي". «4» در نتيجه خداى تعالى او را با ابراهيم نجات داده به سرزمين فلسطين،" ارض مقدس"
روانه كرد:


(1) (ما به لوط حكم و علم داديم ...) و او را داخل در رحمت خود كرديم كه او از صالحان بود.
" سوره انبياء، آيه 74 و 75"

(2 و 3) الدر المنثور، ج 3، ص 344.

(4) من بسوى پروردگارم مهاجرت مى‏كنم." سوره عنكبوت، آيه 26"

/ 573