[رجس چيست؟] - تفسیر نمونه جلد 8

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

تفسیر نمونه - جلد 8

ناصر مکارم شیرازی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

در كتاب" مفردات"، اين پليدى چهار گونه است: گاهى از نظر غريزه و طبع، و گاهى از نظر فكر و عقل، و گاهى از جهت شرع، و گاهى از تمام جهات.

البته شك نيست كه پليدى ناشى از نفاق و لجاجت و سرسختى در مقابل حق يك نوع پليدى باطنى و معنوى است كه اثرش در تمام وجود انسان و سخنان و كردارش سر انجام آشكار مى‏گردد.

[رجس چيست؟]

3- جمله" وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ" با توجه به ريشه كلمه" بشارت" كه به معنى سرور و خوشحالى است كه آثارش در چهره انسان ظاهر گردد، نشان مى‏دهد بقدرى اثر تربيتى آيات قرآن در مؤمنان آشكار بود كه فورا علائمش در چهره‏هايشان نمايان مى‏گشت.

4- در آيات فوق،" نفاق" و صفات زشتى كه لازمه آن است به عنوان بيمارى قلبى شمرده شده، و همانگونه كه سابقا هم گفته‏ايم" قلب" در اينگونه موارد به معنى روح و عقل است، و بيمارى قلبى، در اين موارد به معنى رذايل اخلاقى و انحرافات روانى است، و اين تعبير نشان مى‏دهد، انسان اگر از روحيه سالمى برخوردار باشد، هيچيك از اين صفات زشت نبايد در وجود او ريشه بدواند، و اينگونه اخلاق همچون بيمارى جسمانى بر خلاف طبيعت انسان مى‏باشد، و بنا بر اين آلودگى به اين صفات دليل بر انحراف از مسير اصلى طبيعى و بيمارى روحى و روانى است «1».

[هر آيه روح تازه‏اى مى‏دهد]

5- آيات فوق درس عجيبى به همه ما مسلمانان مى‏دهد، زيرا اين واقعيت را بيان مى‏كند كه مسلمانان نخستين با نزول هر سوره‏اى از قرآن روح تازه‏اى پيدا مى‏كردند، و تربيت نوينى مى‏يافتند، آن چنان كه آثارش بزودى در چهره‏هاشان نمايان مى‏گشت، در حالى كه امروز افراد به ظاهر مسلمانى را مى‏بينيم كه نه تنها


(1) در باره بيمارى قلب و مفهوم آن در قرآن در جلد اول صفحه 64 نيز بحث ديگرى داشته‏ايم.

/ 401