لزوم هشياري انسان در اتخاذ ولي - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

هم‏چنين مي‏فرمايد: (لايتخذ المؤمنون الكافرين أولياء من دون المؤمنين)[1]؛ مؤمنان نبايد كافران را به جاي مؤمنان اولياي خود قرار دهند، و مي‏فرمايد: (يا أيّها الّذين ءامنوا لا تتخذوا اليهود والنصاري أولياء بعضهم أولياء بعض ومن يتولّهم منكم فإنّه منهم إنّ الله لايهدي القوم الظالمين)[2]؛ اي كساني كه ايمان آورده‏ايد، يهود و نصاري را اولياي خود مگيريد كه بعضي از آن‏ها دوستان بعضي ديگرند و هر كس از شما آن‏ها را به دوستي گيرد، از آنان خواهد بود، آري خداي سبحان ستمگران را هدايت نمي‏كند. خداوند هم‏چنين درباره ولايت ظالمان نسبت به هم مي‏فرمايد: (وإنّ الظالمين بعضهم أولياء بعض والله ولي المتقين)[3]؛ بعضي از ستمگران أولياي بعض ديگرند و خدا ولي پرهيزكاران است.

لزوم هشياري انسان در اتخاذ ولي

از مجموعه اين آيات استفاده مي‏شود كه اصل وجود ولايت قطعي است. اما مسأله لازم آن است كه انسان‏چه در ولاي يك جانبه و چه در ولاي دو جانبه بايد هوشيار بوده و دقيق و حساب شده عمل كند و بداند كه تحت ولايت چه كسي قرار مي‏گيرد و چه كسي را ولي خود اتخاذ مي‏كند.

براي تحقق بخشيدن به اين هوشياري، لازم است به يافته‏هاي عقلاني و ره آورد وحياني توجه كرده و از آن‏ها رهنمود بگيرد. قرآن كريم به ما مي‏فرمايد: ولايت «الله»
را بپذيريد و خود را تحت ولايت خداوند قرار دهيد، زيرا او خالق، مالك، عليم و قدير محض است. از ولايت شيطان اجتناب كنيد، اگر كسي غير خدا را ولي خود قرار دهد، زمينه سقوط و تباهي خود را فراهم كرده است.

[1] ـ سوره آل عمران، آيه 82.

[2] ـ سوره مائده، آيه 15.

[3] ـ سوره جاثيه، آيه 91.

/ 753