موانع ولايت - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

موانع ولايت

براي تحقق ولايت در انسان، هم‏چنان كه بايد اسباب و شرايط آن را فراهم كرد، بايد موانع آن را نيز شناخت و در جهت زدودن آن تلاش و كوشش كرد تا با رفع موانع به حقيقت ولايت دست يافت. آن موانع عبارت است از گرايش به دنيا و انجام گناه.

1. گرايش به دنيا، مانع تحقق ولايت

يكي از موانع بزرگ تحقق ولايت در انسان، گرايش به عالم طبيعت و دنيا است. قرآن درباره كساني كه از آيات الهي برخوردار بودند، ولي نتوانستند از اين فيض الهي بهره‏برداري كنند و در نتيجه گمراه شده و از ولايت الهي بي‏بهره ماندند، مي‏فرمايد:

(واتلُ عليهم نبأ الذي ءاتيناه اياتنا فانسلخ منها فاتبعه الشيطان فكان من الغاوين * ولو شئنا لرفعناه بها ولكنّه أخلد إلي الأرض واتّبع هواه فمثله كمثل الكلب إن تحمل عليه يلهث أو تتركه يلهث)[1].

بر آن‏ها بخوان سرگذشت آن عابد بني‏اسرائيل را كه ما آيات خود را به او اعطا كرديم، اما او بر اثر گرايش به طبيعت و اخلاد به زمين از پوشش آيات ما خارج و گرفتار ظلمت شد، و شيطان از پي او درآمد و از گمراهان شد. اگر ما مي‏خواستيم، مي‏توانستيم او را بالا ببريم، اما هر كس بايد با اختيار خود و با فكر و انديشه خود به كمال برسد، نه با ترفيع درجه اجباري، اما او به پستي گراييد و از هواي نفس پيروي كرد، مَثَل او هم‏چون سگ است كه اگر به او حمله كني، دهانش را باز و زبانش را بيرون مي‏آورد و اگر او را به حال خود واگذاري، باز هم همين كار را مي‏كند، گويا چنان تشنه دنياپرستي است كه هرگز سيراب
نمي‏شود.

[1] ـ سوره اعراف، آيات 176 ـ 175.

/ 753