وظيفه مسلمانان در برابر رسالت پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

وظيفه مسلمانان در برابر رسالت پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم

پيروان و معتقدان به رهبري رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم، هم بايد در فهم و علم به گفته‏هاي آن حضرت اجتهاد كنند، و هم در پاسداري از ره‏آوردهاي آن ذات مبارك جهاد كنند تا معارف و احكام آسماني آن حضرت به خوبي معلوم شود و به آن‏ها عمل شود و نيز از گزند بدانديشان مصون بماند.

اهميت حفظ شخصيت حقيقي و شخصيّت حقوقي آن وجود گرامي بيش از اهميّت حفظ نفوس و حقوق و اموال ديگران است. از اين‏رو، خداي سبحان گاهي به صورت «اثبات» مي‏فرمايد: (النّبي أولي بالمؤمنين من أنفسهم... )[1] و زماني به صورت «نفي و نهي» مي‏فرمايد: (ما كان لأهل المدينة ومن حولهم من الأعراب أنْ يتخلّفوا عن رسول اللّه ولا يرغبوا بأنفسهم عن نفسه... )[2]. خلاصه آن «اثبات و امر» و عصاره اين «نفي و نهي» اين است كه حفظ رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم واجب‏ترين وظيفه است و هيچ‏كس حق ندارد، براي حفظ خود از حراست آن حضرت غفلت كند، زيرا دين خداوند از هر چيز گرانبهايي پرارج‏تر است.

مراد از وجوب حفظ رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم تنها دفاع از شخصيت حقيقي و وجود شخصي و عنصري او نيست، بلكه پاسداري از شخصيت حقوقي و وجود معنوي او را كه در قالب قرآن و سنّت معصومين(عليهم‌السلام) متبلور است، شامل مي‏شود. از اين‏رو، اين وظيفه‏اي همگاني و هميشگي است و در هر عصر و مصر كه مسايل اجتماعي اسلام مطرح است، در حقيقت شخصيت حقوقي رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم در آن جهت به صحنه آمده است، و مردان با ايمان هرگز نبايد اين صحنه را ترك كنند، چنان‏كه خداوند فرمود:

[1] ـ سوره احزاب، آيه6.

[2] ـ سوره توبه، آيه120.

/ 753