طرق كشف ولايت - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

بنابراين،چون آن‏ها به ياد خانه،
يعني خانه اصلي و هميشگي قيامت بودند، ما آنان را به مقام مخلصين رسانديم.

نتيجه آن كه گناه حجابي است در برابر ديده بصيرت انسان كه نمي‏گذارد راه و اسرار حق براي انسان روشن شود و اگر انساني بخواهد در محدوده هستي خود ولي شود و خود را از ولايت شيطان نجات دهد، بايد قلبش را از هوا خالي كرده و در مقام عمل نيز از گناه اجتناب كند.

طرق كشف ولايت

پس از بيان اين مسأله كه انسان توان آن را دارد كه به ولايت نائل شود و «ولي‏اللّه» گردد و هم‏چنين پس از بيان عوامل و موجبات تحقّق ولايت و موانع آن، اين پرسش مطرح مي‏شود كه «ولي اللّه» چگونه به ولايت خود پي مي‏برد.

قرآن و روايات به اين پرسش پاسخ داده‏اند و با بيان نشانه‏ها و اموري به انسان آموختند كه انسان در صورت توجه به خود و انديشه‏ها و افكار خود مي‏تواند، اين خصوصيت را در خود كشف كند و آن نشانه‏ها عبارت است از:

1. نبود ترس و اندوه

قرآن كريم مي‏فرمايد: (ألا إنّ أولياء اللّه لاخوف عليهم ولاهم يحزنون)[1]؛ آگاه باشيد كه اولياي خدا نه ترسي بر آنان است و نه حزن و اندوهي دارند.

اولياي خدا كساني هستند كه ميان آنان و خدا حائل و فاصله‏اي نيست، حجاب‏ها از قلبشان زدوده شده و در پرتو معرفت، ايمان، اخلاص و عملِ پاك، خدا را با چشم دل چنان مي‏بينند كه هيچ‏گونه شك و ترديدي به دل‏هايشان راه نمي‏يابد و به دليل همين معرفت به خدا و وجود بي‏انتها و قادر بي‏كران و كمال
مطلق است كه ماسواي خدا در نظرشان كوچك و بي‏مقدار است.

[1] ـ سوره يونس، آيه 62.

/ 753