مرجع تفسير وحي - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

إنّ أولي الناس بالأنبياء أعلمهم بماجاؤوا به ثم تلا: (إنّ أولي الناس بإبراهيم للّذين اتّبعوه وهذا النبي والّذين ءامنوا) الآية. ثم قال: إن وليّ محمّد من أطاع الله وإن بعدت لحمته وإنّ عدوّ محمّدٍ من عصي الله وإن قربت
قرابته[1].

بنابراين، انسان آشنا به فرهنگ قرآن نمي‏تواند بگويد: هر كسي كه وابسته به خانه‏اي بود و نان خور آن‏جا محسوب شد، از نظر قرآن كريم اهل آن خانه است.

بر همين اساس، معتقدان اين نظريه مؤمن بودن را براي داخل شدن در مجموعه «أهل البيت» شرط كرده‏اند، غافل از آن‏كه ادعاي ايمان كفايت نمي‏كند، بلكه همراه ايمان شرايط ديگري نيز لازم است.

شيعه در مقابل آنان مي‏گويد: مراد از اهل بيت در اين آيه، افراد مخصوصي هستند كه از جهت معنوي و روحي سنخيتي با رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم دارند، و اين افراد در روايات مختلفي كه از فريقين رسيده، مشخص و معين شده‏اند.

مرجع تفسير وحي

پيامبر خداصلي الله عليه و آله و سلم مفسّر و مبيّن رسمي وحي است؛ (أنزلنا إليك الذكر لتبيّن للناس ما نزّل إليهم)[2]. پس تفسير و تبيين معتبر از قرآن كريم، تفسيري است كه از آن حضرت باشد يا به او منتهي شود. بنابراين، تفسير آيه مورد بحث، يعني آيه تطهير، و تبيين مصاديق آن بر عهده آن حضرت است. پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم اين مأموريت ويژه الهي را به صورت‏هاي گوناگون به انجام رسانده است[3]:

[1] ـ نهج‏البلاغه، حكمت 96.

[2] ـ سوره نحل، آيه 44. اين قرآن را به سوي تو نازل كرديم تا تو آنچه را به تدريج بر مردم نازل مي‏شود، تبيين كني.

[3] ـ ابوبصير از امام صادق(عليه‌السلام) نقل كرده كه آن حضرت فرمود: رسول‏اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: وصيت مي‏كنم شما را در مورد كتاب خدا (قرآن) و اهل‏بيت خودم، زيرا من از خداي عزوجل خواستم كه بين اين دو جدايي نيندازد تا اين كه در حوض كوثر بر من وارد شوند و خدا اين خواسته مرا برآورد. به اهل‏بيت من چيزي نياموزيد، چون از شما داناتر هستند. اهل‏بيت من شما را از هدايت دور نمي‏كنند و در وادي‏ضلالت داخل نمي‏گردانند آنگاه خود امام صادق(عليه‏السلام) فرمود: اگر رسول‏الله‏صلي الله عليه و آله و سلم سكوت كرده بود و بيان نمي‏كرد كه اهل‏بيت او چه كساني هستند، آل‏فلان و آل‏فلان ادعا مي‏كردند كه اهل‏بيت ما هستيم...(تفسير نورالثقلين، ج4، ص274، ح97، ذيل آيه 33 سوره احزاب).

/ 753