آثار انفاق - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

اين گروه فقراي پاكيزه‏اند و اين مقدار از اعلام آن‏ها نيز امري واجب است، زيرا در جايي كه ديگران نمي‏دانند شخص مستحق زكات است و در صورت عدم اعلام هم چيزي به او نمي‏رسد، إظهار استحقاق واجب است.

گروه سوم كساني هستند كه هيچ‏گاه اهل سئوال نبوده و استحقاق آنان نيز در اثر واماندگي، سالمندي و يا بيماري نيست، ولي چون عمرشان را وقف راه خدا كرده‏اند، قدرت كسب و تجارت ندارند، مانند رزمنده جبهه نبرد يا شاغلان به تحصيل علم يا كساني مانند اهل صفّه كه هميشه در آمادگي براي حمايت از اسلام به سر مي‏برند. اين گروه از فقرا در ميان موارد مصرف صدقات، از اولويت بيشتري برخوردار هستند كه در اين آيه به آنان اشاره شده است؛ (للفقراء الذين اُحْصروا في سبيل الله لايستطيعون ضرْباً في الأرض يحْسبهم الجاهل أغنياء من التعفّف تعرفهم بسيماهم لايسئلون الناس إلْحافاً... )[1].

آثار انفاق

1. درمان بيماري مال دوستي

خداي سبحان بخل و بيماري خطرناك مال دوستي را از هر راه ممكن به ما معرفي مي‏كند. بدين‏گونه كه گاهي با جدال احسن و گاه با موعظه و زماني با برهان و گاهي از طريق تهديد يا تشويق و تحبيب، انسان را به اصلاح و درمان بيماري مال دوستي فرا مي‏خواند و از راه‏هاي گوناگون تنها راه علاج را انفاق في سبيل اللّه معرفي مي‏كند؛ براي مثال گاهي مي‏فرمايد: با منع از انفاق خودتان را به خطر هلاكت نيندازيد؛ (وانفقوا في سبيل اللّه ولاتلقوا بايديكم إلي التهلكة وأحْسِنوا إنّ اللّه يحبّ المحسنين)[2].

[1] ـ سوره بقره، آيه273.

[2] ـ سوره بقره، آيه195.

/ 753