ريشه حلم - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

7. مظهر حلم خدا

«حلم» به معناي منضبط كردن نفس از هيجان غضب و احساسات است، به گونه‏اي كه حالت سكون، طمأنينه و صبر در مقابل ناملايمات به انسان دست مي‏دهد و از سبك مغزي، اقدامات نابخردانه و بي‏پروايي پرهيز مي‏كند. بنابراين، مي‏توان گفت كه حلم محصول اعتدال در قوه غضب است و «حليم» كسي است كه در اِعمال قوّه غضب اهل افراط و تفريط نباشد، در نتيجه، به كسي كه با داشتن قدرت انتقام و كيفر عجله نكند، حليم مي‏گويند.

«حليم» از اوصاف فعلي خداوند است و اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) مظهر تام و تمام حلم الهي است، چنان‏كه رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم مي‏فرمايد: «عليٌ... أحلم الناس حلماً»[1]؛ علي از همه مردم حليم‏تر است. نيز در بيان ديگري مي‏فرمايد: «يا علي! أنت أفضل أُمّتي فضلاً... و أوفرهم حلماً»[2].

اميرمؤمنان و ساير امامان معصوم(عليهم‌السلام) از بعد عملي در مرحله‏اي از حلم قرار دارند كه بيش از آن امكان ندارد، چنان‏كه در زيارت جامعه ايشان را با عبارت «ومنتهي الحلم» مي‏خوانيم.

ريشه حلم

رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم در پاسخ پرسش‏هاي «شمعون بن لاوي بن يهودا» كه ازحواريان حضرت عيسي(عليه‌السلام) بود و از عقل و مسايل جنبي آن سؤال كرد فرمود: ... حلم از عقل نشأت مي‏گيرد و علم از حلم...؛

«... فتشعّب من العقل الحلمُ ومن الحلم العلمُ... »[3].

[1] ـ موسوعه امام علي بن ابي‏طالب(عليه‌السلام)، ج9، ص150.

[2] ـ همان.

[3] ـ بحارالأنوار، ج1، ص117.

/ 753