اختلاف نامقدّس و عالمان بي‏تقوا - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

اختلاف نامقدّس و عالمان بي‏تقوا

خداي سبحان اختلاف در دين را كه موجب پيدايش مكتب‏هاي گوناگون مي‏شود، تنها از ناحيه عالمان بي‏تقوا و مشايخ سوء مي‏داند؛ (... وما اختلف فيه إلاّ الذين أُوتوه... )[1]. گرچه اختلاف در امور دنيوي و شؤون زندگي مي‏تواند در همگان پديد آيد، ولي اختلاف علمي و تفرقه در دين به عالمان اختصاص دارد.

از اين‏رو قرآن كريم اختلاف مردم عادي در شؤون زندگي را مورد عقاب قرار نمي‏دهد، چون اوّلاً منشأ آن جهل، نسيان و غفلت است. ثانياً، با راهنمايي انبيا و وارثان آنان قابل حلّ است، ولي اختلافِ دانشمندان بي‏تقوا در متن دين، چون از روي علم و عمد است و منشأ آن بغي و سركشي و حسادت آنان مي‏باشد، قابل اغماض نيست، بلكه مايه عقاب و عذاب الهي است؛ (إنّما السّبيل علي الذين يظلمون النّاس ويبغون في الأرض بغير الحقّ أُولئك لهم عذاب أليم)[2].

خطر عالمان بد آن‏قدر بزرگ است كه با برداشت ناصحيح از دين و كتاب الهي، مذهب تراشي كرده، در برابر پيامبران الهي مي‏ايستند، چنان‏كه كتاب‏هاي «ملل و نحل» گواهي مي‏دهد كه در برابر سلسله انبيا، در طول تاريخ سلسله متنبّيان و عالمانِ دين ساز قرار دارند. هر زمان كه خداوند پيامبري را فرستاد و ديني را ارايه داد، عالمان غير مهذّب و دين فروش در كنار او پيدا شدند و مذهب تراشي و دين پراكني كردند.

[1] ـ سوره بقره، آيه 213.

[2] ـ سوره شوري، آيه 42.

/ 753