قرآن، فراتر از تحريف - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

قرآن، فراتر از تحريف

از سوي ديگر وظيفه اصلي پيامبران در كنار ارائه شريعت كامل‏تر، پيراستن شريعت پيشين از پيرايه‏هاي تحريف است و چون دامنه قرآن كريم از دسترس تحريف بدخواهان دور و معارف آن از فساد و زوال مصون است؛ (إنّه لكتاب عَزيز * لايأتيه
الباطلُ من بين يديْه ولامن خلْفه تنزيل من حكيمٍ حميدٍ)[1]، پيغمبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم را خاتم پيامبران معرفي كرده است: (لكنْ رسولُ الله و خاتَم النبيين)[2]، زيرا همان‏گونه كه اشاره شد، با بعثت او و ظهور كامل‏ترين شريعت، نه تكامل در شرايع معنا خواهد داشت و نه فساد، زوال و تحريف در اين شريعت راه پيدا خواهد كرد.

البته تحريف لفظي آيات قرآن و افزودن بر آن يا كاستن از آن مقدور كسي نيست، ليكن تحريف معنوي و محتوايي آن به اسم «قرائت جديد» و امثال آن ممكن است، چنان‏كه شايد سپر قراردادن قرآن مانند آن‏چه با نيرنگ پسر جنايت‏كار و مكّار نابغه در صحراي صفين رخ داد و مايه نجات او و پسر نابكار هند جگرخوار گرديد، ممكن يا مؤثّر نباشد، اما بر سر نيزه كردن قرائت جديد و سپر قراردادن آن به سهولت ممكن و گاهي مؤثّر است. مبارزه با چنين تحريفي بر عهده جانشينان پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم و علما و دانشمندان اسلامي است.

تدريج در ابلاغ شريعت اسلام

شريعت اسلام كه حالت تكامل يافته شرايع گذشته است و براي پيشرفته‏ترين جوامع جعل شده است، خود نيز در مرحله اعلان و ابلاغ به تدريج تكامل يافت؛ بدين معنا كه با تجلّي امين وحي و نزول آيات اوليه سوره علق در غار حرا، رسالت آخرين سفير الهي‏صلي الله عليه و آله و سلم آغاز شد و پيوسته آيات و احكام جديدي نازل مي‏شد تا اين كه با نزول اين بخش از آيه، يعني (اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي)، به
كمال نهايي و مطلوب خود رسيد و به عنوان ديني كه پروردگار عالم براي انسان‏ها اختيار كرده و به پيروي و هدايت‏جويي از آن رضايت داده است، معرفي شد؛ (ورضيت لكم الإسلام ديناً).

[1] ـ سوره فصلت، آيات 42 ـ 41. به راستي كه اين قرآن كتابي عزيز و شكست ناپذير است كه هيچ‏گونه فساد و بطلاني، نه از پيش رو و نه از پشت سر به آن راه نمي‏يابد؛ زيرا فرستاده شده از سوي حكيم شايسته ستايش است.

[2] ـ سوره احزاب، آيه 40.

/ 753