ولايت خاصه با واسطه و بي‏واسطه - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

ولايت خاصه با واسطه و بي‏واسطه

ولايت خاصه الهي گاهي بدون واسطه به خداوند نسبت داده مي‏شود.چنان‏كه در آيات قبل به آن اشاره شد و گفتيم كه خداوند ولي مؤمنان و متقين است و گاه با واسطه، مانند آن‏چه در اين آيه آمده است (إنّ الّذين قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا تتنزّل عليهم الملائكة ألاّ تخافوا ولا تحزنوا)[1]؛ مؤمنان پايدار و با استقامت، فيض خاص را توسط فرشتگان مخصوص از خداوند دريافت مي‏كنند.

3. ولايت اخصّ. ولايتي كه خداي سبحان نسبت به انبيا و اولياي الهي دارد و انبيا و اولياي الهي مشرّف به اين ولايت هستند.چنان كه خداوند سبحان از زبان رسول خود فرمود: (إنّ وليّي اللّه الّذي نزّل الكتاب بالحقّ وهو يتولّي الصّالحين)[2]؛ همانا ولي من خداوندي است كه قرآن را فروفرستاده است، آن خدايي كه متولّي صالحان است.

البته اين ولايت اخص در انسان‏هاي متعارف و متوسّط نيست، بلكه رحمت و عنايت خاصي است كه خداي سبحان نسبت به انبيا و اوليا دارد.

در اين آيه مي‏فرمايد: «ولي من خداوندي است كه قرآن را نازل كرده است» كه تعليق حكم بر وصف است و تعليق حكم بر وصف مشعر به عليت است؛ يعني راه ولاء الهي راه قرآن است و من در اثر اعتصام به قرآن و حبل اللّه صالح گشتم و هر كه صالح باشد، تحت ولايت خدا است.

[1] ـ سوره فصّلت، آيه 30.

[2] ـ سوره اعراف، آيه 196.

/ 753