مرگ در نگاه علي(عليه‌السلام) - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

مرحوم «كاشف الغطاء» مي‏فرمايد:

خوابيدن علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) در جاي پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم در «ليلة المبيت»، شجاعانه‏تر از كار امام حسين(عليه‌السلام) در روز عاشورا
بود[1]؛ حسين بن علي(عليهماالسلام) شمشير به دست مي‏جنگيد و مي‏كشت، ولي علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) حاضر شد بدون شمشير، در جاي پيغمبر گرامي اسلام‏صلي الله عليه و آله و سلم بخوابد و چهل مسلّح بر او بتازند كه ممكن بود او را تكه تكه كنند، در حالي كه او هيچ قدرت دفاعي نداشت.

مرگ در نگاه علي(عليه‌السلام)

امير مؤمنان(عليه‌السلام) در همه صحنه‏ها، از جمله در استقبال از مرگ، داراي صلابت بود. از اين‏رو، فرمود: «إنّ أكرم الموت القتل والّذي نفس ابن أبي طالب بيده لألف ضربةٍ بالسيف أهون علي من ميتة علي الفراش»[2]؛ يعني مرگ درجات و مراتبي دارد كه گرامي‏ترين مرتبه آن كشته شدن در راه خداست و قسم به كسي كه جان پسر ابوطالب در دست قدرت او است، تحمّل هزار ضربه شمشير در راه خدا، برايم آسان‏تر از مرگ در بستر است!

در جنگ صفّين گروهي عدم تعجيل آن حضرت(عليه‌السلام) در شروع جنگ را بر ترس او از مرگ حمل كردند، ولي آن حضرت فرمود: «فو اللّه ما أُبالي دخلت إلي الموت أو خرج الموت إلي»[3]؛ به خدا سوگند! باك ندارم كه آگاهانه به سوي مرگ بروم و آن را در آغوش بكشم يا اين‏كه مرگ ناگهان به سراغ من بيايد و مرا در بر بگيرد.

پس از ماجراي سقيفه، عباس عموي آن حضرت(عليه‌السلام) همراه ابوسفيان به ايشان پيشنهاد بيعت دادند و آن حضرت(عليه‌السلام) فرمود: شرايط به گونه‏اي شد كه اگر چيزي بگويم، مي‏گويند كه به طمع حكومت و رياست سخن گفته است و اگر سكوت
كنم، مي‏گويند كه از ترس مرگ ساكت شده است.

[1] ـ كشف الغطاء، ص382.

[2] ـ بحارالأنوار، ج97، ص40.

[3] ـ نهج‏البلاغه، خطبه55.

/ 753