حقانيت اصحاب علي(عليه‌السلام) - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

بنابراين، چون حضرتش مظهر حق است، ميزان و معيار تشخيص حق از باطل خواهد بود و هر كس با آن حضرت(عليه‌السلام) باشد، با حق است و هر كس در مقابل او قرار گيرد، در گروه باطل خواهد بود.

از اين‏رو، رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم آن حضرت را ميزان تشخيص حق و باطل، به هنگام فتنه معرفي كرده است: «سيكون من بعدي فتنة فإذا كان ذلك فألزموا عليّ بن أبي‏طالب(عليه‌السلام)، فإنّه الفاروق بين الحقّ والباطل»[1]؛ پس از من فتنه‏هايي در جامعه رخ خواهد داد. در چنين موقعيتي همراه علي(عليه‌السلام) باشيد و از او جدا نشويد، زيرا او فارق ميان حق و باطل است.

حقانيت اصحاب علي(عليه‌السلام)

همراهي با علي(عليه‌السلام) سبب حقانيت شخص مي‏شود، چنان‏كه پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم به عمّار ياسر كه ملتزم علي(عليه‌السلام) بود، فرمود: «تقتلك الفئة الباغية وأنت مع الحقّ والحقّ معك يا عمّار إذا رأيت عليّاً سلك وادياً وسلك النّاس وادياً غيره فاسْلك مع عليّ و دع النّاس إنّه لن يدليك في ردي ولن يخرجك من الهدي»[2]؛ يعني تو را گروه ستمگر خواهند كشت و تو با حق هستي و حق نيز با تو است. اي عمار! هنگامي كه ديدي حضرت علي(عليه‌السلام) راهي را مي‏پيمايد و ديگران در جهت مخالف او حركت مي‏كنند، تو با علي(عليه‌السلام) باش، زيرا او تو را در ضلالت قرار نمي‏دهد و از هدايت خارج نمي‏كند.

[1] ـ بحارالأنوار، ج38، ص32.

[2] ـ همان.

/ 753