تولّي رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

تولّي رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم

يكي از القاب گرامي رسول‏اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم حبيبُ‏الله است. پيامبر محبوب خدا است. پس اگر كسي خواست دوستي انتخاب كند، بايد با رسول‏اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم ارتباط پيدا كند، اما اگر به اشخاص و يا امور باطل دل ببندد، آينده‏اي سخت و تاريك در انتظار او است.

پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم در خطبه شعبانيه فرمود: «ومن أكثر فيه من الصلوة علي ثقل الله ميزانه يوم تخفّف فيه الموازين»[1]؛ هر كس در ماه مبارك رمضان زياد بر من صلوات بفرستد، روزي كه ترازوي اعمال بسياري از مردم سبك خواهد بود، ترازوي اعمالش سنگين مي‏شود.

هر متاع يا پديده‏اي در دنيا ترازوي خاص خود را دارد، براي مثال درجه حرارت يا برودت هوا با دستگاه مخصوصي اندازه‏گيري مي‏شود، فشار آب رودخانه را با وسيله مخصوصي مي‏سنجند، در مسائل ادبي براي سنجش شعر اوزان مخصوصي وجود دارد. اعمال انسان نيز در قيامت با تروزي خاصي اندازه‏گيري مي‏شود و كيفيت و كميّت آن را با روش خاصي محاسبه مي‏كنند. قرآن كريم مي‏فرمايد: (والوزن يومئذٍ الحق)[2]؛ كلمه «حق» با الف و لام آمده، يعني در قيامت اعمال، عقايد و اخلاق مردم را با «حق» مي‏سنجند، حق در يك كفه ترازو و اعمال و اخلاق و... در طرف ديگر قرار مي‏گيرد تا مشخص شود، چه عملي حق دارد و كدام از حق بي‏بهره است. آنان كه اعمالشان سنگين است، اهل سعادت هستند و آنان كه اعمالشان سبك است، از سعادت محرومند.

[1] ـ اربعين شيخ بهايي، ص179.

[2] ـ سوره اعراف، آيه8.

/ 753