عبرت‏آموزي دنيا - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

راحت بعافيةٍ وابتكرت بفجيعةٍ ترغيباً
وترهيباً وتخويفاً وتحذيراً فذمّها رجال غداة الندامةِ وحَمِدَها آخرون يوم القيامة ذكّرتهم الدنيا فتذكّروا وحدّثتهم فصدّقوا و وعظتهم فاتّعظوا[1].

از آنچه گذشت روشن مي‏شود كه نشأه طبيعت براي دست‏يابي به تكامل ضرورت دارد و سعادت اخروي انسان را فراهم مي‏كند.

عبرت‏آموزي دنيا

خداي سبحان جهان را نيكو آفريد؛ (الذي أحسن كلّ شي‏ء خلقه... )[2]؛ هر آن‏چه كه خير و نيك است، به خداي سبحان باز مي‏گردد. دنيا خانه خوب و عالَم زيبايي است، نسبت به كسي كه هر دو بُعد آن را بنگرد و از حوادث دنيا عبرت بگيرد، ولي درس‏هاي عبرت‏انگيز فراوانند و عبرت‏آموز كم، چنان‏كه اميرمؤمنان(عليه‌السلام)مي‏فرمايد: «ما أكثر العبر وأقلّ الإعتبار»[3].

عبرت گرفتن از تحولات و دگرگوني‏هاي دنيا عبادتي است كه همانند تفكر بيشترين عبادتي بود كه ابوذر را به خود مشغول مي‏كرد، چنان‏كه امام صادق(عليه‌السلام) مي‏فرمايد: «كان أكثر عبادة أبي‏ذر رحمةالله عليه التفكر والإعتبار»[4].

در جهان بد و شرّ مطلق وجود ندارد. دنيا هم دار غرور است و مورد مذمت واقع شده است، و هم زيبايي دل‏پذيري دارد كه همان تغيير و دگرگوني آن است.
يكسان نبودن دنيا اين درس و پيام مهم را به همراه دارد كه هر كس بايد بداند، چندروزي بيش نوبت او نيست و اين بهترين و زيباترين چهره دنياست. ممكن
نيست، انسان عاقلي كه روزانه شاهد مرگ و مرض و جابه‏جايي و گردش سمت‏ها، مقام‏ها و امكانات در دست افراد گوناگون است، فريب دنيا را بخورد.

[1] ـ نهج‏البلاغه، حكمت 131.

[2] ـ سوره سجده، آيه 7.

[3] ـ نهج‏البلاغه، حكمت 297.

[4] ـ بحارالأنوار، ج22، ص431.

/ 753