ولايت تكويني و تشريعي خداوند - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

مقدّمه سوم

استناد همه امور به خداوند؛ براساس توحيد ربوبي، پيدايش هر چيزي به خداوند سبحان استناد پيدا مي‏كند و هرچه سهمي از هستي داشته باشد، چه حقيقي و چه اعتباري، به خداوند مرتبط است و خداوند آن‏ها را ايجاد كرده است.

مقدّمه چهارم

مرجع ولايت تكويني و تشريعي؛ انقسام ولايت، به ولايت تشريعي و ولايت تكويني به اين معناست كه ولايت بر تشريع و تكوين از آن ولي است، زيرا علّت سايه افكن و سرپرست معلول و معلول مولّي عليه و تحت تربيت علّت است، اگر علّت كار حقيقي انجام دهد، مانند آن كه درخت يا انساني را بيافريند، در اين صورت علّت ولي آن امر تكويني، يعني ولي التكوين است و اگر كار اعتباري انجام دهد، مانند آن كه به چيزي امر و يا از چيزي نهي كند، در اين صورت ولي اعتبار و به عبارتي ولي‏التشريع خواهد بود.
بنابراين، بازگشت ولايت تكويني به ولايت بر تكوين و به عبارتي ولي‏التكوين و ولايت تشريعي به ولايت بر تشريع و به عبارتي ولي‏التشريع خواهد بود.

ولايت تكويني و تشريعي خداوند

با توجه به مقدمات مذكور روشن مي‏شود كه خداي سبحان هم داراي ولايت تكويني است و هم داراي ولايت تشريعي، زيرا بر اساس توحيد ربوبي تنها خداوند است كه با اعمال ولايت، جهان هستي را اداره كرده و اوست كه همواره به انحاي گوناگون ربوبيت خود را اعمال مي‏كند. هم‏چنين بر اساس پذيرش نبوت و فراغت از اثبات وحي، تنها خداست كه حق وضع قانون دارد و قوانين وضع شده را توسط پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم به مردم ابلاغ مي‏كند.

/ 753