امامت، تداوم رسالت - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

سخن از «أنعمت عليكم» نيست، بلكه خداوند مي‏فرمايد: (أتممت
عليكم نعمتي)؛ «نعمتم را بر شما تمام كردم»؛ يعني همان طور كه نبوت و رسالت پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم كامل‏ترين نبوّت و رسالت است و پس از آن نبوّتي نيست، ولايت و امامت علي و اولاد علي(عليهم‌السلام) نيز كامل‏ترين ولايت و امامت است و پس از آن امامتي نيست.

از منظر قرآن كريم در غديرخم كه عيد بزرگ ولايت است، نعمت‏هاي معنوي الهي به برترين حدّ وبالاترين نصاب خود رسيد. حال چون نعمتي برتر از ولايت علي و اولاد علي(عليه‌السلام) نيست، عيد غدير برترين اعياد امّت اسلامي است و اعتقاد به ولايت تكويني و تشريعي امامان معصوم(عليهم‌السلام) و باور داشتن وساطت و شفاعت و وسيله بودن آنان از مهم‏ترين بركاتي است كه نصيب امّت اسلامي شده است.

امامت، تداوم رسالت

خداي سبحان امامت را ادامه رسالت و همتاي آن مي‏داند. از اين رو در حادثه جهاني غدير خم به پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم مي‏فرمايد: اگر نصب علي بن ابي‏طالب(عليه‌السلام) را به دست خود انجام ندهي و ولايت را تبيين نكني، اصلاً به رسالت الهي عمل نكرده‏اي؛ يعني رسالت منهاي امامت معادل با رسالت منهاي رسالت است، زيرا آنچه اساس رسالت را حفظ مي‏كند همان امامت است.

بهترين معرّف براي عظمت روز غدير و حادثه جهاني اين روز قرآن و عترت است. چه حادثه‏اي در روز هجدهم ماه ذي‏حجه در سرزمين غدير رخ داد كه اين روز را براي ابد عيد كرد؟ خداي سبحان در سوره مائده به رسول‏اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم مي‏فرمايد: (يا أيّها الرّسول بلّغ ما أُنزل إليك من ربّك وإن لم تفعل فما بلّغت رسالته واللّه يَعْصمُك من النّاس). گرچه پيامبر داراي مقام نبوت است، ليكن در اين پيام آسماني رسالت او مطرح است. از اين رو با خطاب «يا ايّها النبي» آغاز نشد.

/ 753