عزّت ايران اسلامي - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

فانّ اللّه سبحانه قد امتن علي جماعة هذه الاُمّةِ فيما عقد بينهم من حبلِ هذه الاُلفة الّتي ينتقلون في ظلّها ويأوون إلي كنفها بنعمةٍ لايعرف أحدٌ من المخلوين لها
قيمةً لأنّها أرجحُ من كُلّ ثَمَنٍ وأجلُّ من كُلّ خطرٍ[1]؛

يعني خداوند سبحان منّتي بر اين مردم نهاد كه آنان را در سايه «حبل اللّه» متحد كرد و نعمتي به آنان داد كه احدي نمي‏تواند آن نعمت را حق‏شناسي كند، زيرا قيمت آن را نمي‏داند. اين نعمت از هر كالاي پربهايي گران‏تر و از هر چيز ارزشمندي قيمتي‏تر و از هر امر خطيري خطيرتر است و شما به اين مقطع والا رسيديد. اكنون اگر در نظام اسلامي از وحدت الهي خود حراست نكنيد و از عترت اطاعت ننماييد، همان مقطع اوّل دامنگير شما خواهد شد.

عزّت ايران اسلامي

اكنون كه تحليل عميق حضرت اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) از مقاطع سه‏گانه تاريخ سلسله پيامبرزادگان و امامزادگان انبياي ابراهيمي(عليهم‌السلام) بيان شد، به مقاطع سه‏گانه تاريخِ ايران و نقش بارز و محوري حضرت امام خميني(قدس‌سرّه) در اعاده سعادت و سيادت ملّت ايران اشاره مي‏كنيم.

امام راحل(قدس‌سرّه) كه وارث راستين نبي اكرم و اميرالمؤمنين(عليهما آلاف التحية والثّناء) بود، سه حلقه تاريخ را در ايران به خوبي شناخت و بررسي كرد، و نقش مورّثان بزرگوار خود را (به عنوان احياي مجد و عظمت تاريخي ملّت ايران) در اين عصر به خوبي ايفا نمود.

بسيار سخت است كه ما به كسي «ارادت» پيدا كنيم تا آن‏جا كه براي او سر بسپاريم و دل بدهيم، ولي امام امّت اين شايستگي را داشت:




  • ما شيخ و زاهد كمتر شناسيم
    يا جامِ باده يا قصّه كوتاه



  • يا جامِ باده يا قصّه كوتاه
    يا جامِ باده يا قصّه كوتاه



[1] ـ نهج‏البلاغه، خطبه 192.

/ 753