تأسي به زهد علي(عليه‌السلام) - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

از نظر جنگ با زرق و برق بيرون نيز آن حضرت مي‏فرمايد:

«إليكِ عنّي يا دنيا ... أُعرُبي عَنّي»[1]؛ اي دنيا! از من دور و غايب شو و خودت را به من نشان مده كه خريدار تو نيستم. اين سخن را حضرت در دوران انزوا نفرمود، بلكه در دوران حكومتش با دنيا چنين برخورد مي‏كرد.

تأسي به زهد علي(عليه‌السلام)

امير مؤمنان خطاب به مردم مي‏فرمايد:

شما مثل من نمي‏توانيد زندگي كنيد، ولي از حلال خدا نگذريد و وارد مرز حرام نشويد؛ «ألاوإنّكم لاتقدرون علي ذلك ولكن أعينوني بورع وإجتهاد وعفة وسداد»[2].

اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) درباره بهره‏وري از حلال نيز مي‏فرمايد:

«أسهروا عيونكم وأضمروا بطونكم... وخذوا من أجسادكم فجودوا بها علي أنفسكم ولاتبخلوا بها عنها»[3]؛ چشم‏هاي خود را به كم‏خوابي و بي‏خوابي عادت دهيد تا بتوانيد در آخر شب بيدار باشيد و شكم‏هاي خود را هم لاغر كنيد.

پرخوري هم از نظر عقل بد است و هم از نظر نقل، زيرا مقدار زيادي از غذاهايي كه مي‏خوريم، مورد نياز بدن نيست و چون بدن براي تبديل آن مجبور مي‏شود تلاش و كوشش كند و آن را دفع كند، روح كه بايد به فرزانگي نايل شود، سرگرم زباله‏روبي مي‏گردد، بسان مهندسي كه مي‏تواند نقشه‏اي جامع براي شهري
تهيه و اجرا كند، ولي به زباله‏روبي مجبور شود.

از اين‏رو اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) فرمودند: شما در جنگ با هوس و لهو و لعب درون و بيرون، بايد سخاوتمندانه از جسم خودتان بكاهيد و به سود جانتان حركت كنيد. دنيا از راه نفس اماره انسان را فريب مي‏دهد كه بايد آن را در صحنه جهاد اكبر سركوب كرد و اگر منزه شويم، تعلقات ما كم مي‏شود. آن‏گاه وارد قلعه امني مي‏شويم كه هيچ كسي به ما دسترسي ندارد و از گناه به آساني مي‏گذريم.

[1] ـ نهج البلاغه، نامه 45.

[2] ـ همان.

[3] ـ همان، خطبه 183.

/ 753