نطق قرآن و جهان در نهج البلاغه - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

مقصود از تأويل مذموم در اين نامه، همان تفسير به رأي و تبديل كژراهه به صراط مستقيم و جايگزيني «هوا» به جاي «هُدا» است؛ در قبال تفسير صحيح برخاسته از سؤال صائب و جواب مُصيب كه آن را تأويل محمود و ممدوح مي‏نامند.

چنان كه حضرت علي(عليه‌السلام) در نامه‏اي به فرزند خود مي‏نگارد:

«وأَنْ أَبْتَدئك بتعليم كتاب الله عزّ وجل وتأويله وشرائع الاِسلام وأَحكامه»[1]؛ تربيت تو را با تعليم كتاب خدا (عزّوجل) و تأويل آن و تعليم معارف و احكام اسلام آغاز كردم.

البته بحث تفسير و تأويل و امتياز اصطلاحي هر يك از ديگري و نيز استشهاد به آيات قرآني براي امتياز مزبور در جايگاه خاص خود مطرح است.

نطق قرآن و جهان در نهج البلاغه

حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) در برخي از خطبه‏ها، هم به نطق نظام عيني جهان اشاره فرمود و هم به نطق نظام علمي قرآن گوشزد كرد و درباره اين دو موضوع فرمود: «وأَرانا من ملكوت قدرته وعجائب مانَطَقت به آثار حكمته»[2]؛ آن قدر از ملكوت قدرت خود و شگفتي‏هاي آثار رحمتش كه با زبان گويا گواهي به وجود پروردگار توانا مي‏دهد، به ما نشان داده است كه ما را بي‏اختيار به معرفت و شناسايي دعوت مي‏كند.

نيز فرمود: ... وأَشهد أنّ من ساواك بشي‏ءٍ من خلقك فقد عدل بك والعادل بك كافر بما تنزّلت به محكمات آياتك ونطقت عَنْهُ شواهد حجج بَيِّناتِكَ[3]؛ يعني
گواهي مي‏دهم، آنان كه تو را با چيزي از مخلوق مساوي شمردند، از تو روي برتافته‏اند و آن كس كه از تو روي برتابد، به گفته آيات محكمات و شهادت دلايل روشنت كافر است.

[1] ـ نهج البلاغه، نامه 31.

[2] ـ همان، خطبه 91.

[3] ـ همان.

/ 753