اهميت قسط و عدل - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

اهميت قسط و عدل

خطوط كلي اقتصاد اسلامي را قسط و عدل ترسيم مي‏كند كه راسم همه خطوط
ديني است. ازاين‏رو، از افراط مبتلايان به انبوه مال مي‏كاهد تا به دام كِظّه و شكم‏بارگي و اسراف و اتراف و طغيان و شُحّ و وَلَع و آز نيفتند.
هم‏چنين از تفريط مبتلايان به اندوه فقر مالي كاهش مي‏دهد تا گرفتار سَغَب و سختي و گرسنگي و برهنگي و زبوني و دريوزگي نشوند و انزال قانون كلي «كي لايكون دولةً بين الاَغنياء منكم»[1]، از همگان، به ويژه از عالمان راستين و دين‏شناسان دين‏باور و مفسران متعهّد و فقيهان زاهد تعهد گرفت كه در برابر نابرابري توان‏گران و تهيدستان و در قبال ناباوري تكاثرورزان و در پيش روي محرومان آرام نگيرند و به دادخواهي برخيزند تا اموال عمومي در بين همه مردم جريان يابد، نه در نزد اشخاص خاص حقيقي يا حقوقي؛ لولا حضور الحاضر وقيام الحجّة بوجود الناصر وما أَخذ الله علي العلماء أََلّايقارّوا علي كِظّة ظالم ولا سَغَب مظلوم لاََلَقيتُ حَبلها علي غاربها و لَسقبت آخرها بكأس أَوّلها...[2]. از اين بيان معلوم مي‏شود كه همگان در تنظيم قسط اقتصادي مسؤولند، هم آن‏كه مي‏تواند در كِسوت رهبري و ولايت‏امر انجام وظيفه كند و هم آن‏كه توان رهبري را ندارد يا با قيام «من به الكفايه» ولايت مسلمانان از او ساقط شده است.

آزمون به فقر و غنا

اصل اين مطلب كه توان‏گري و تهيدستي هر دو آزمون الهي است و هيچ‏يك ذاتاً مايه كرامت يا اهانت آدمي نيستند، از آيات سوره فجر استنباط مي‏شود؛ (فأَمّا الاِنسانُ إِذا ما ابتلاه ربُّه فأَكرمه ونعّمه فيقول ربِّي أَكرمنِ * و امّا إذا ما ابتلاه فقدر عليه رزقه فيقول ربِّي أَهاننِ * كلّا... )[3].

چنان‏كه پندارِ باطل فرد مبتلاي به توان‏گري كه سبب مي‏شود، وي محبّت وافر به مال پيدا كند و نسبت به اطعام مستمندان قيام و اقدام نكرده، نه شائق باشد نه مشوّق، در آيات ديگر همين سوره آمده است.

[1] ـ سوره حشر، آيه 7.

[2] ـ نهج‏البلاغه، خطبه 3.

[3] ـ سوره فجر، آيات 17ـ15.

/ 753