وظيفه مسؤولان جامعه - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

وظيفه مسؤولان جامعه

حسن معاشرت هر شهروند در مدينه فاضله برابر مسؤوليت اوست. ازاين‏رو، وظيفه
مسؤولان مهم جامعه در اين‏باره بيش از ديگران مي‏باشد، چنان‏كه به موساي كليم و هارون(عليهماالسلام) دستور رسيد كه تبليغ دين را با گفتار نرم آغاز كنيد: (قولا له قولاً ليِّناً لعلَّهُ يتذكّرُ أَو يخشي)[1]، گرچه سرانجامْ فرعون با سوء اختيار خود به كام دريا فرو رفت و پيروان متعصّب او نيز به همراهش غرق شدند؛ (فَغَشِيَهُمْ مِنَ اليمِّ ماغشيهم)[2].

هم‏چنين به پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم فرمان مهرباني و تواضع در برخورد و نرمش در رفتار داده شد: (فبما رحمةٍ من الله لنت لهم ولو كنت فظّاً غليظ القلب لانْفَضُّوا من حوْلِك)[3] و جريان مشورت كه ضمن تكريم آراي ديگران، وسيله خوبي براي وحدت‏جامعه‏و جذب نيروهاي‏كارآمد و ايجاد هماهنگي بين صاحب‏نظران و پختگي تصميم نهايي است، در همين راستا مي‏باشد كه نبي اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم به آن مأمور شد.

چنان‏كه سيره آن حضرت‏صلي الله عليه و آله و سلم بنابر توصيه خداي سبحان، خفض جناح و فروتني نسبت به مؤمنان بوده است؛ (وَاخْفِضْ جناحك لِمَنِ اتَّبعك مِنَ المُؤمنين)[4]. گرچه موضع‏گيري قاطعانه آن حضرت‏صلي الله عليه و آله و سلم در برابر طاغيان و اعلام انزجار آن رهبر الهي از تبه‏كاران، سنّت فراموش نشدني اسلام است؛ (فَإِنْ عَصَوْك فقل إِني بَري‏ء مِمّاتَعْمَلُون)[5].

خفض جناح در قرآن گاهي همراه با اظهار كوچكي و فرمان‏برداري است، مانند آن چه فرزند در ساحت پدر يا مادر بزرگوارش انجام مي‏دهد: (واخفض لهما جناح الذلِّ من الرَّحمة)[6]. گاهي نيز نشان رأفت و ترحم و كوچك‏نوازي است، مانند
آن‏چه رهبر الهي به آن مأمور شده است.

[1] ـ سوره طه، آيه 44.

[2] ـ سوره طه، آيه 78.

[3] ـ سوره آل‏عمران، آيه 159.

[4] ـ سوره شعراء، آيه 215.

[5] ـ سوره شعراء، آيه 216.

[6] ـ سوره اسراء، آيه 24.

/ 753