آميختگي غم و شادي دنيا - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

(ما أصاب من مصيبة في الأرض ولافي أنفسكم إلّافي كتاب من قبل أن نبرأها إنّ ذلك علي الله يسير * لكيلا تأسوا علي
مافاتكم ولاتفرحوا بما اتاكم... )[1]. اين بينش انسان را راحت مي‏كند، زيرا مي‏داند كه هر روز رنگي از روزگار ظهور مي‏كند كه گاهي به دست او و زماني به دست ديگران مي‏رسد، و هر دو آزمون است. از اين‏رو، در زمان رفاه و تمكن خود را مستحق نمي‏داند و تفاخر نمي‏كند و روز زوال نيز غمگين نمي‏شود و خود را نمي‏بازد و به زحمت نمي‏اندازد. هم‏چنين از انحراف فكري مصون است و بدانديشي و بدذهني را كنار گذاشته، به بخت و شانس و مانند آن نسبت نمي‏دهد و اَهل يأس و كفر نخواهد شد.

آميختگي غم و شادي دنيا

نعمت‏ها و لذايذ دنيا با غم آميخته است و غم‏هاي دنيا نيز عذاب صرف نيست. در دنيا نشاط محض و غم صرف متصور نيست؛ ولي در قيامت، اين دو از يك‏ديگر جدايند، زيرا در جهنّم نشاني از رحمت نيست، چنان‏كه اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) مي‏فرمايد: «دار ليس فيها رحمة»[2]. در آخرت بهشتي ظهور مي‏كند كه هيچ رنج و ناگواري در آن نيست؛ (...لايمسّنا فيها نصب ولايمسّنا فيها لغوب)[3].

هنگام ظهور خداي سبحان با نام «فاصل»، در قيامت عذاب او عذاب محض و اِنعام او هم اِنعام صرف خواهد بود. از اين‏رو، همان‏طور كه درباره اهل جهنم مي‏فرمايد: (فيومئذٍ لايعذّب عذابه أحد * ولايوثق وثاقه أحد)[4]، درباره بهشتيان نيز مي‏فرمايد: (فلا تعلم نفس ما أخفي لهم من قرّة أعين)[5].

[1] ـ سوره حديد، آيات 23ـ22.

[2] ـ نهج‏البلاغه، نامه 27.

[3] ـ سوره فاطر، آيه 35.

[4] ـ سوره‏فجر، آيات 26ـ25.

[5] ـ سوره‏سجده، آيه 17.

/ 753