نگراني موساي كليم(عليه‌السلام) از جهل مردم - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

با تشريح فضاي حجاز از يك سو و تحليل فضاي جهان معاصر پس از فتح مكه از سويي ديگر، روشن مي‏شود كه پيغمبر در جنگ نظامي از احدي هراسي نداشت.
ازاين كه در بخش پاياني آيه آمده است كه خدا تو را از مردم حفظ مي‏كند، معلوم مي‏شود كه نگراني پيامبر از خطر نظامي نبود؛ مهم خطر سياسي و جوسازي مردم حجاز بود كه مبادا بر اثر ضعف فرهنگي دچار شبهه شوند و بگويند:

رسول گرامي داعيه رسالت در سر پروراند تا مردم را محكوم خاندان خود كرده، پسر عمو و داماد خود را جانشين خويش كند و امارت بر مردم را ميراث و موروث خاندان خود گرداند. اين ترس همواره هست و ترس نظامي نيست تا كسي بگويد، من خوف ندارم و خون شهيد مؤثّر است. اگر مردم جاهل و عوام بودند و قدرت تحليل نداشتند، رهبر الهي نيز كاري از پيش نمي برد.

نگراني موساي كليم(عليه‌السلام) از جهل مردم

بدترين مشكل براي رهبران الهي ضعف فرهنگي مردم است؛ موساي كليم كه از پيامبران بزرگ اولوالعزم بود. كسي است كه از دريا و شمشير نمي‏ترسيد. وقتي ذات اقدس خداوند به او دستور داد كه به سوي دريا حركت كن، بني‏اسرائيل معترضانه به او گفتند: اي موسي! دريا در پيش رو و شمشير فراعنه در پشت سر ماست و ما را بين دو مرگ ميخكوب كرده‏اي.

موسي(عليه‌السلام) گفت: چنين نيست، زيرا پروردگارم با من است و به زودي مرا راهنمايي خواهد كرد؛ (كَلاّ إنّ معي ربّي سيهدين)[1].

[1] ـ سوره‏شعراء، آيه 62.

/ 753