هماهنگي حقيقت علي(عليه‌السلام) با حقيقت قرآن - شمیم ولایت نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

شمیم ولایت - نسخه متنی

عبدالله جوادی آملی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

هماهنگي حقيقت علي(عليه‌السلام) با حقيقت قرآن

خصوصيّت انسان كاملي چونان علي بن ابي‏طالب(عليه‌السلام)، از لحاظ سخن‏گفتن درباره قرآن،با نقل گفتار كوتاهي از خود آن حضرت(عليه‌السلام) روشن‏تر مي‏شود.

«سهل بن حنيف انصاري» كه از محبوب‏ترين ياران اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) بود، پس از بازگشت از «صفّين» در كوفه درگذشت. حضرت علي(عليه‌السلام) پس از شنيدن خبر ارتحال سهل بن حنيف چنين فرمود: «لو أَحَبَّني جَبَل لتهافت»[1]؛ اگر كوه محبّت مرا در خود جاي دهد و دوست من شود، متلاشي مي‏شود و فرو مي‏ريزد.

سيد رضي» در شرح جمله مزبور چنين گفته است:

«محنت و اندوه او (كوه) افزوده مي‏شود و مصيبت‏ها با شتاب به او رو مي‏كنند و اين كار جز براي پارسايان و پرهيزكاران و نيكان و برگزيدگان حاصل نمي‏شود؛ يعني خوبان هدف تير بلا و غمند! حضرت علي(عليه‌السلام) در جاي ديگر در اين باره فرمود: «مَن أَحبّنا أَهل البيت(عليهم‌السلام) فليستعدَّ للفقر جلباباً»[2]؛ يعني هر كس ما خاندان عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) را دوست داشته باشد، بايد مهيّا و آماده دربركردن جامه فقر و روپوش تهي دستي باشد».

شرح جناب سيد رضي قابل قبول است و برخي از شواهد نقلي نيز آن را تأييد مي‏كند، ليكن معناي دقيق‏تر گفتار ياد شده اين است كه حقيقت انسان كامل با حقيقتِ قرآن كاملاً هماهنگ است، چنان كه حديث «ثَقَلَيْن» و جدا نبودن آن دو از
يك‏ديگر و نيز همراهي قرآن با علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) آن را تأييد مي‏كند.

[1] ـ نهج البلاغه، حكمت 111 و112.

[2] ـ همان.

/ 753