278- سلام على (ع ) به رسول خدا (ص ) - 1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) - نسخه متنی

محمدرضا رمزی اوحدی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

278- سلام على (ع ) به رسول خدا (ص )

ابوالهيثم بن تيهان انصارى مى گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: خداوند ارواح را دو هزار سال پيش از اجساد آنها آفريد، و آنها را به عرش آويخت و به آنان دستور داد تا بر من سلام و درود بفرستند و از من اطاعت كنند، بعد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اولين كسى كه از مردان بر من سلام كرد و از من طاعت كرد روح على بن ابيطالب (عليه السلام ) بود.

279- پيغام منافقان كافر

ابان بن تغلب مى گويد: امام صادق (عليه السلام ) فرمود: به رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم از طرف گروهى از طايفه قريش اين خبر رسيد كه گفته اند: محمد چنين پيداشته كه امر خلافت و حكومت (امامت و ولايت ) را در ميان خاندان خود محكم و پا برجا ساخته است ؟!

پس چون محمد بميرد آن را از چنگ خاندان او بيرون خواهيم آورد، و بدست غير آنان خواهيم سپرد. پس رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم بيرون آمد و در محلى كه آنها آنجا گرد آمده بودند ايستاد و فرمود: اى گروه قريش ! چگونه خواهيد بود آنگاه كه پس از من كافر شويد، سپس ‍ مرا در ميان لشكرى از يارانم ببينيد كه شمشير به رويتان كشيد، گردنهاى شما را با شمشير مى زنم ؟ جبرئيل (عليه السلام ) فرود آمد و گفت : اى محمد پروردگارت سلامى مى رساند و مى فرمايد:

بگو: ان شاء الله (يا من اين كار را خواهم كرد) يا على بن ابيطالب (عليه السلام ) آنگاه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: ان شاء الله ...(335)

280- سعادتمند واقعى

سلمان فارسى مى گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در روز عرفه (نهم ذى حجه ) بيرون شد و فرمود:

اى مردم خداوند در اين روز به شما افتخار و مباهات كرد تا همگى شما را عموما و على بن ابيطالب (عليه السلام ) را خصوصا مورد بخشايش خويش قرار دهد.

سپس فرمود: اى على نزديك من بيا، على (عليه السلام ) نزديك رفت ، پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم دست او را گرفت و فرمود: همانا سعادتمند واقعى كسى است كه پس از من اطاعت تو را كند و تو را دوست بدارد، و همانا بدبخت ، واقعى كسى است كه پس از من با تو مخالفت كند و به دشمنى با تو بپردازد.(336)

281- وصى شما كيست

جابر بن عبدالله انصارى مى گويد: روزى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم مشرف شدم و عرض كردم :

اى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم وصى شما كيست ؟ آن حضرت ده روز از جواب گفتن خوددارى نمود و به من پاسخى نداد، آنگاه بعد از آن ده روز به من فرمود: اى جابر تو را از آنچه پرسيدى خبر ندهم ؟ گفتم :

پدر و مادرم فدايت ، به خدا سوگند چنان از دادن پاسخ خوددارى فرمودى كه پنداشتم بر من خشم گرفته اى .

حضرت فرمود: اى جابر بر تو خشم نگرفتم وليكن منتظر بودم كه از آسمان برايم خبر رسد جبرئيل نزد من آمد و گفت : اى محمد! پروردگارت سلام مى رساند و مى فرمايد: همانا على بن ابيطالب وصى و جانشين تو بر خاندان و امت تو است و او همان كسى است كه نااهلان را از كنار حوض كوثر عقب براند و او پرچمدار توست كه در راه بهشت پيشگام تو خواهد، جابر عرض كرد: اى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم نظرتان اين است كه با كسى كه به اين مطلب ايمان نياورد كار زار كنم ؟ حضرت فرمود: آرى ، اى جابر او در اين جايگاه قرار داده نشده مگر به اين خاطر كه از وى پيروى شود پس هر كس كه از او پيروى كند فرداى قيامت با من است ، و هر كس با او مخالفت كند هرگز در كنار حوض كوثر بر من وارد نخواهد شد.(337)

/ 367