830- بيان علت مريضى ها - 1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) - نسخه متنی

محمدرضا رمزی اوحدی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

830- بيان علت مريضى ها

روزى سلمان فارسى زكام كرده بود و سرخود را بسته بود و در آن حال خدمت اميرالمؤ منين على (عليه السلام ) رسيد حضرت به سلمان فرمود: سلمان حالت چطور است ؟ سلمان عرض كرد: يا ابالحسن سرم درد مى كند اميرالمؤ منين حاصل روايت منقوله ) فرمود: شش رگ در بدن است كه هر گاه تحركى پيدا كنند خداوند با شش چيز جلو تحرك آنها را مى گيرد، اگر در كسى جنون پيدا شود خدا هم سرما خوردگى را به او مى دهد، اگر براى كسى زمينه كورى پيدا شود به چشم درد مبتلا مى شود (تا چرك و آلودگى ها بدينوسيله از چشم خارج شود) هر گاه زمينه برص ‍ پيدا شود مبتلا به دمل (كورك ) مى شود هر گاه كسى به مرض سل مى خواهد مبتلا شود سرفه عارض او مى شود تا خلطهاى سينه اش پاك شود...(996)

831- اسم اميرمؤ منان اختصاصى است

شخصى از امام صادق (عليه السلام ) پرسيد آيا رواست كه به امام قائم (عج ) به عنوان سلام بر تو اى اميرمؤ منان سال كرد؟ امام صادق فرمود: نه روا نيست خداوند تنها على (عليه السلام ) را به اين اسم ناميد.

قبل از على (عليه السلام ) كسى بر اين نام ناميده نشده و بعد از او هم جز كافر كسى آن نام را بر خود نبندد.(997)

832- كلاه شفا بخش

سلطان روم نامه اى خدمت حضرت على (عليه السلام ) نوشت و از آن حضرت راه درمانى براى سر دردهاى عجيبى كه به آن مبتلا بود را خواست چرا كه تا آن موقع كوشش اطبا مختلف به جايى نرسيده بود.

حضرت امير (عليه السلام ) در جواب نامه او، كلاهى را به قاصد نامه داد و فرمود: بگو به سلطان روم هر وقت سردرد گرفت آن را بر سر خود بگذارد.

سلطان هر بار كه سردرد عارضش مى شد كلاه را بر سر خود مى گذاشت و درد آرام مى گرفت روزى به فكر افتاد ببيند على (عليه السلام ) چه كرده است كه اين كلاه چنين اثر مى كند.

دستور داد آن كلاه را شكافتند ديد در ميان آن كلاه نوشته شده است : بسم الله الرحمن الرحيم (998)

833- معنى صلوات تجديد بيعت با ولايت

ابن بابويه از يزيد بن حسن روايت كرده كه گفت : حضرت موسى بن جعفر ع به من فرمود: كسى كه صلوات بر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مى فرستد معنايش آن است كه وفاى به عهد و ميثاقى كه در عالم در پروردگار فرمود: الست بربكم و محمد نبيكم و على امامكم بزبان آورده و قبولى آن را اعلام مى نمايد و تجديد عهد و ميثاق بعمل مى آورد(999).

834- مرده بودى زنده شدى

شبى حضرت اميرالمؤ منين على (عليه السلام ) حضرت خضر (عليه السلام ) را در خواب خود ديد آن حضرت از خضر در خواست نصيحتى كرد حضرت خضر كف دست خود را به آن حضرت نشان داد حضرت على (عليه السلام ) ديد به خط سبزى در كف دست خضر نوشته شده :


  • قد كنت ميتا عضرت حيا
    فابن لدار البقاء بيتا
    و ودع لدار الفناء بيتا


  • و عن قليل عود ميتا
    و ودع لدار الفناء بيتا
    و ودع لدار الفناء بيتا



يعنى ؛ مرده بودى زنده شدى و طولى نخواهد كشيد كه باز مرده خواهى شد؛ براى خانه بقاء خود، خانه اى بناكن و براى خانه فنا و نيستى خانه اى واگذار. (1000)

/ 367