291- شمشير از پى حق مى زنم - 1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) - نسخه متنی

محمدرضا رمزی اوحدی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

عليهاالسلام حضور پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در حجره ،ام سلمه همسر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم وارد شديم جبرئيل آمد و آيه انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا را نازل نمود آن حضرت فرمود: اى على (عليه السلام ) اين آيه در شاءن تو و فاطمه عليهاالسلام و حسنين عليهم السلام و ائمه از فرزندان حسين (عليه السلام ) نازل شده على (عليه السلام ) مى فرمايد: به رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم عرض كردم : ائمه بعد از شما چند نفر هستند حضرت فرمود: دوازده نفر، كه اولى آنها تو هستى و بعد از تو حسن و حسين عليهم السلام و على فرزند حسين و يك بيك اسامى ايشان را بيان نمود تا حضرت حجة (عليه السلام ) و فرمود: اسامى تمام شما بر ساق عرش نوشته شده در شب معراج پروردگار به من فرمود: اينها نام اوصياء و ائمه بعد از تو مى باشند همه ايشان پاك و پاكيزه و معصوم هستند و دشمنان آنها ملعونند.(346)

291- شمشير از پى حق مى زنم

بعد از جنگ على بن ابيطالب (عليه السلام ) با عمرو بن عبدود در جنگ خندق ، حضرت على (عليه السلام ) سر عمرو بن عبدود را جلو پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آورند آنگاه مسلمانان در اطراف على (عليه السلام ) جمع شدند و دست و صورت آن حضرت را بوسيدند عمر بن خطاب جلو رفت و به على (عليه السلام ) عرض كرد: يا على (عليه السلام ) چرا زره عمرو بن عبدود را از تنش به عنوان غنيمت بيرون نياوردى ؛ كسى در بين اعراب چنين زره ى مانند آن ندارد.

حضرت على (عليه السلام ) فرمود: نخواستم هتك حرمت او بشود، در آنوقت بود كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: بشارت باد بر تو اى على ! اگر تمام اعمال مسلمانان تا روز قيامت با عمل تو مقايسه شود عمل تو بر تمام آن اعمال برترى و فضيلت دارد؛ آنگاه وقتى كه خبر قتل عمرو بن عبدود به خواهرش رسيد خواهرش سئوال كرد چه كسى جراءت كرد آن دلاور نامى عرب را به قتل برساند؟ گفتند: على بن ابيطالب (عليه السلام ).

جواب داد چون مرگش به دست انسان كريمى واقع شد. من بر او گريه و زارى نمى كنم .(347)

292- صلوات بر پيامبر (ص )

در اصول كافى در ذيل آيه شريفه ان الله و ملائكته يصلون على النبى از ابن مريم انصار روايت كرده كه گفت : حضور حضرت باقر (عليه السلام ) عرض كردم يابن رسول الله ؛ صلوات بر پيغمبر اكرم صلى الله ؛ صلوات بر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم چگونه بود حضرت فرمود: وقتى كه اميرالمؤ منين (عليه السلام ) بدن مقدس پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم را غسل داد و كفن نموده ده نفر از اصحاب وارد شده و پيرامون بدن مطهر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم دوره زده و اميرالمؤ منين (عليه السلام ) در وسط آنها ايستاده بود و گفت : ان الله و ملائكته يصلون على النبى يا ايهاالذين امنوا صلوا عليه و سلموا تسليما آنگاه تمام حاضرين اين آيه را تلاوت كردند.(348)

293- شما مظلوميد!!

ابن بابويه از مفضل بن عمر روايت كرده كه گفت : امام صادق (عليه السلام ) فرمود: روزى اميرالمؤ منين (عليه السلام ) و امام حسن (عليه السلام ) و امام حسين (عليه السلام ) به حضور پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم رسيدند آن حضرت با حال تاءثر؛ نظرى به آنها نموده و فرمود: به خدا سوگند شما بعد از من ستضعفون مى باشيد. حضورش ‍ عرض كردند اى مولاى من ، مراد و مقصود از مستضعفون چيست ؟ امام صادق (عليه السلام ) مى فرمايد: مقصود پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم آن بود كه آنها ائمه و پيشوا و امام همه خلايق هستند. سپس آيه و نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض ... را تلاوت كرده و فرمود: مفهوم و مضمون اين آيه تا روز قيامت در خاندان رسالت جارى است (349).

/ 367