127- پيروى از على (ع ) - 1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) - نسخه متنی

محمدرضا رمزی اوحدی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

با هم آن خرماها را خوردند(163) اينقدر دانم كه بر فرق كمال خويش زد آفرينش از وجود حيدر كرار گل (164)

127- پيروى از على (ع )

على (عليه السلام ) مى فرمايد: روزى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم رسيدم و بر گرد آن حضرت جمعيتى از قريش را ديدم . حضرت به من نگاهى كرد و فرمود: يا عى همانا مثل تو در اين امت مانند حضرت عيسى بن مريم است زيرا عده اى او را بسيار دوست داشتند و افراط در دوستى او نمودند و هلاك شدند و دسته اى او را دشمن داشتند و هلاك شدند و اما عده اى دنباله رو او بودند پس نجات يافتند اطرافيان آن حضرت فرمودند رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم را بزرگ شمردند و خنديدند و گفتند: يا رسول الله على را شما با انبيا و رسولان خدا تشبيه مى نمايى ؟!(165)

128- على (ع ) خير البريه است

ابوبكر هذلى از شعبى روايت كرد: مردى نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آمد و عرض كرد: يا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم به من مطلبى بياموز تا خداوند به سبب آن مرا نفعى بخشد. حضرت فرمود: بر تو باد به بخشش و كرم كه در دنيا و آخرت به تو نفع مى بخشد ناگاه على (عليه السلام ) وارد شد و عرض كرد يا رسول الله حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام شما را مى خواند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم برخاست آنگاه آن مرد گفت : يا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم اين مرد كه آمد چه كسى بود در پاسخ او حضرت فرمود: او كسى است كه خداى متعال در حق او در قرآن كريم فرموده ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البريه .(166)

129- اولين پيشتاز عامل

ابن شهر آشوب به سند خود مى نويسد: وقتى كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به حضرت على (عليه السلام ) خبر شهادت برادرش جعفر طيار را در جنگ موته داد. حضرت وقتى ، خبر شهادت برادر خود را شنيد فرمود: انا لله و انا اليه راجعون و در روايت ديگر از حضرت صادق (عليه السلام ) روايت شده است كه انا لله و انا اليه راجعون را پيش از حضرت على (عليه السلام ) كسى نگفته بود.(167)

130- همراه پيامبر (ص )

پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب در محراب عبادت به راز و نياز با خداوند مشغول مى بود و اميرالمؤ منين على (عليه السلام ) براى رسيدگى به حوائج مردم ، پشت سر پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم رو به مردم مى نشست و مردم حوائج خويش را از آن حضرت سؤ ال مى كردند. على (عليه السلام ) دعاهاى زيرا را از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نقل كرده اند و مى فرمايند.

رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم وقتى وارد مسجد مى شد مى گفت اللهم افتح لى ابواب رحمتك ؛ خدايا درهاى رحمتت را بر من بگشا.

و به هنگام خروج از مسجد مى گفت : اللهم افتح لى ابواب رزقك ؛ خدايا درهاى روزيت را بر من بگشا (168)

131- هم سفره پيامبر (ص )

روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم و اميرالمؤ منين (عليه السلام ) خرما مى خوردند هر خرمايى را كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم مى خورد به آرامى هسته اش را نزد على (عليه السلام ) مى نهاد تا اينكه خرماها تمام شد ولى پيش حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم هيچ هسته خرمايى نبود و مه نزد على (عليه السلام ) بود. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: هر كه هسته اش بيشتر بود او پرخور است .

حضرت امير (عليه السلام ) گفت : هر كه خرما را با هسته خورده او پرخورتر است . وقتى حضرت على (عليه

/ 367