884- پاى برهنه - 1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) - نسخه متنی

محمدرضا رمزی اوحدی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

پس ايمان بر چهار پايه استوار است : صبر، يقين ، عدل و جهاد و صبر چهار شعبه دارد: شوق و هراس و زهد و انتظار.

هلا! هر كه به بهشت مشتاق باشد دل به شهوات ندهد و هر كه از آتش ‍ بهراسد از كارهاى ناروا روى گرداند و هر كس در دنيا زهد پيشه كند مصيبتها بر او آسان نمايد و هر كس مراقب و منتظر مرگ باشد به كارهاى خير بشتابد.

و يقين چهار شعبه دارد: باريك بين ، درك حقايق ، اندرز گرفتن از عبرتها و روش پيشينيان . پس هر كه در امور دقيق بينا شود حقيقت شناس گردد، و هر كه به حقايق رسد عبرت شناس شود و هر كه عبرت شناس باشد با سنت آشنا شود و هر كه سنت را بشناسد گويا با پيشينيان بوده است .

و عدل چهار شعبه دارد: تيز فهمى و دانش بسيار و شكوفه حكم (داورى ) و بوستان حلم و بردبارى پس هر كه بفهمد جملات علوم را تفسير كند، و هر كه عالم شود راهها و قوانين حكم را بشناسد، و هر كه راهها و قوانين حكم را بشناسد گمراه نگردد، و هر كه بردبارى كند در كارهايش زياده روى نورزد و در ميان مردم خوشنام و ستوده زندگى كند.

و جهاد چهار شعبه دارد: امر به معروف و نهى از منكر، پايدارى در جبهه ها و كينه توزى با فاسقان .

پس هر كه امر به معروف كند پشت مؤ من را محكم ساخته ، و هر كه نهى از منكر كند بينى كافر را به خاك ماليده ، و هر كه در جبهه ها پايدارى كند به عهد و وظيفه خود عمل نموده و هر كه با فاسقان كينه ورزد براى خود خشم گرفته و هر كه براى خدا خشم بگيرد حقيقتا مؤ من است پس اين است ايمان و پايه هاى آن .

سؤ ال كننده عرض كرد: اى اميرمؤ منان (عليه السلام ) راست كه هدايت و ارشاد نمودى ، خداوند از جانب دين و به خاطر آن به شما جزاى خير دهد.(1055) در روايتى ديگر على (عليه السلام ) به كميل بن زياد مى فرمايد: اى كميل ! برادر (واقعى ) تو دين توست پس هر طور كه مى خواهى از دين خود احتياط و محافظت به عمل آور.

884- پاى برهنه

از خصوصيات حضرت على (عليه السلام ) اين بود كه آن حضرت در پنج وقت پاى پياده راه مى رفت و كفشهايش را به دست مى گرفت .

1- در روز عيد فطر؛ 2- در روز عيد اضحى ؛ 3- در وقت رفتن به نماز جمعه ؛ 4- در وقت رفتن به عيادت مريض ؛ 5- در روز تشييع جنازه و مى فرمود: اين محلها مورد توجه خداست و يا مواضع خداست . دوست دارم در آنجا پا برهنه باشم .

885- درمان دردها

امام اميرالمؤ منين (عليه السلام ) به يكى از دانشمندان يهود گفت : هر كس ‍ طباع او معتدل باشد مزاج او صافى گردد، و هر كس مزاجش صافى باشد اثر نفس در وى قوى گردد، و هر كس اثر نفس در او قوى گردد به سوى آنچه كه ارتقايش دهد بالا رود، و هر كه به سوى آنچه ارتقايش دهد بالا رود به اخلاق نفسانى متخلق گردد، و هر كس به اخلاق نفسانى متخلق گردد موجودى انسانى شود نه حيوانى ، و به باب ملكى در آيد و چيزى او را از اين حالت برنگرداند.

پس يهودى گفت : الله اكبر! اى پسر ابوطالب ، همه فلسفه را گفته اى ، چيزى از فلسفه را فرو گذار نكرده اى .(1056)

886- سؤ ال پدر و پاسخ پسران

روزى على (عليه السلام ) از امام حسن و امام حسين عليهم السلام سؤ الاتى پرسيد كه هر يك از آن بزرگواران به پاسخ پدر خود بر آمدند. ابتداء على (عليه السلام ) از پسرش امام حسن (عليه السلام ) پرسيد اى پسرم خرد چيست ؟ گفت : آنكه دل تو نگهدارنده چيزى باشد كه در آن وديعه نهاده اى . پرسيد حزم (هوشيارى و دور انديشى ) چيست ؟ پاسخ داد: آنكه منتظر فرصت باشى و در امور خيرى كه برايت ممكن است شتاب ورزى .

حضرت پرسيد بزرگوارى چيست ؟ گفت : عفو و تحمل لغزش ديگران ، استوار نمودن زندگى بر شالوده خويهاى

/ 367