868- همچون زنبور عسل باشيد - 1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) - نسخه متنی

محمدرضا رمزی اوحدی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

868- همچون زنبور عسل باشيد

روزى على (عليه السلام ) به جمعى از شيعيان خود فرمود: در ميان مردم همانند زنبور عسل در ميان ساير پرندگان باشيد، كه هيچ پرنده اى نيست جز اينكه زنبور عسل را ناتوان مى شمرد و اگر بدانند كه چه بركتى در اندرون او نهفته است هرگز چنين رفتارى درباره اش نمى كردند.

با زبان و پيكرتان با مردم آميزش كنيد (صرفا رفتارى صورى و ظاهرى ) و با دل و عمل خود از آنان كناره گيريد، براى هر فردى همانى است كه به دست آورده و روز قيامت با كسى محشور شود كه دوستش مى داشته است .(1039) لذا در روايت است كه على (عليه السلام ) فرمود: شيعيان من مانند زنبور عسل اند كه جز پاك نمى خورند و بجز خوبى پس نمى دهند، ساير حشرات آن حيوان (زنبور عسل ) را ناچيز مى شمارند اما از باطن او خبر ندارند(1040) لذا به همين جهت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم اميرالمؤ منين (عليه السلام ) را يعسوب مؤ منين ناميد و يعسوب به معناى ملكه كندوى عسل است .

869- افضل مردم على (ع ) است

حجاج بن يوسف ثقفى از حره پرسيد: حره تو دختر حليمه هستى ؟ حره پاسخ داد: فراست و زيركى را از غير مؤ من مى يابم حجاج گفت : حره از قول تو نقل مى كنند كه على (عليه السلام ) را افضل و برتر از ابوبكر و عمر و عثمان مى دانى آيا از خدا چنين مطلبى به تو رسيده است ؟ حره گفت : آن كس كه گفته است من على (عليه السلام ) را تنها بر اينها افضل مى دانم دروغ گفته است .

حجاج : غير از اينها على (عليه السلام ) از چه كسانى افضل است ؟ حره : از آدم صفى لله و نوح نبى الله و لوط و ابراهيم خليل الله و داود و سليمان ، موسى و عيسى عليهم السلام .

حجاج گفت : اى واى بر تو. او را بر اصحاب پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و بر 7 نفر از انبياء و پيامبران اولوالعزم برتر مى دانى ، اگر دليل و برهانى بر صدق گفتارت نياوردى گردنت را مى زنم .

حره گفت : من او را برتر از اين انبياء نمى دانم بلكه خداوند متعال در قرآن كريم او را بر آنان فضيلت و برترى داده است .

اما درباره آدم ابوالبشر (عليه السلام ) خداوند در قرآن مى فرمايد: فعصى آدم ربه فغوى ؛ يعنى : آدم پروردگارش را نافرمانى كرد پس بى بهره شد ليكن على (عليه السلام ) فرمود: و كان سعيه مشكورا؛ يعنى :

سعى و كوشش او در دين و آخرت مورد قبول و تحسين پروردگار قرار گرفت و اما بر نوح (عليه السلام ) و لوط (عليه السلام ) افضل است زيرا خداوند مى فرمايد: خداوند براى كسانى كه كافر شدند زنان نوح و لوط را مثال مى آورد كه آنها با آنكه همسران دو بنده شايسته و نيكوكار ما بودند چون خيانت كردند قرابت و همسرى پيامبران بر آنان سودى نرسانيد و به آنان گفته شد كه با كفار وارد آتش شويد اما جايگاه على (عليه السلام ) زير درخت سدرة المنتهى است و همسرش فاطمه زهرا عليهاالسلام دختر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم است كه خدا به خشنودى او خشنود است و به غضب او غضبناك .

اما از حضرت ابراهيم (عليه السلام ) برتر است : زيرا كه قرآن مى فرمايد: (ابراهيم به خداوند عرض كرد، پروردگارا! به من نشان بده چگونه مرده را زنده مى كنى ) خدا فرمود: كه آيا ايمان ندارى ؟ ابراهيم عرض كرد چرا ولى براى اطمينان قلبم مى خواهم ببينم . امام على (عليه السلام ) فرمود: كه اگر حجابها برداشته شود و حقايق مكشوف شود چيزى بر يقين من افزوده نخواهد شد و جز على (عليه السلام ) تاكنون كسى چنين مطلب را نگفته است . اما بر موسى (عليه السلام ) برتر است . زيرا بر طبق گفته قران (موسى با خوف و ترس از مملكت فرعون خارج شد در حاليكه پشت سرش مى نگريست و مراقب بود تا دستگير نشود) اما على (عليه السلام ) برتر است امام على (عليه السلام ) در بستر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم خوابيد و ترس و خوفى به دل راه نداد تا اينكه خداوند اين آيه شريفه را نازل كرد؛ از مردم كسى است كه جان خود را براى خشنودى خدا نثار مى كند از حضرت داوود (عليه السلام ) برتر است ، بنا به گفته قرآن كريم ، داوود ما تو را جانشين خود در زمين قرار داديم ، بين مردم به حق حكم و قضاوت

/ 367