300- اصحاب شيطان و نقضه شيطان - 1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) - نسخه متنی

محمدرضا رمزی اوحدی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

شما هستند بيرون بفرست تا آنكه وصيت نامه را على (عليه السلام ) دريافت نمايد، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم همه را غير از على (عليه السلام ) بيرون فرستاد آنگه جبرئيل گفت : اى رسول خدا! خداوند سلام تو را مى رساند و مى فرمايد: اين مكتوب و وصيت نامه ، عهد من است و شرايطى است كه با شما نموده ام و خودم و فرشتگان مقرب گواه آن است ، كه گواه خود من بر صحت اين عهدنامه كافى است .

حضرت صادق (عليه السلام ) فرمود: پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم از شنيدن پيام جبرئيل لرزيد و گفت : اى جبرئيل بر ذات اقدس ‍ پروردگار سلام باد، تصديق مى كنم كه اين وصيت نامه پروردگار به من رسيد آنگاه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آنرا از جبرئيل گرفته و به على (عليه السلام ) داده و فرمود: يا على ! اين مكتوب را حرف به حرف و كلمه به كلمه قرائت كن اين عهدنامه پروردگار با من است و اينك امانت خدا را بدست تو مى سپارم على (عليه السلام ) عرض كرد: پدر و مادرم فدايت ، من هم شهادت مى دهم كه تو اى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم اين وصيت نام و پيمان خدا را به من رساندى و تمام اعضا و جوارح من مصدق و مويد اين امر هستند. جبرئيل گفت : من هم براى هر دو نفر شما گواهى مى دهم پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: يا على ! وصيت نامه مرا گرفتى و از مضمونش آگاه شدى در پيشگاه خدا و در حضور من ضامن اجراى آن شدى بايد قول بدهى كه به آنچه در اين نامه است وفا كنى اميرالمؤ منين (عليه السلام ) عرض كرد:

اى رسول خدا من متعهد مى شوم كه بر اين عهدنامه وفادار باشم و از خداوند يارى مى طلبم كه مرا مؤ فق بدارد بر طبق آن عمل كرده و حق آن را ادا كنم ...

بعد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فاطمه عليهاالسلام و حسنين عليهم السلام را طلبيدند و مضمون وصيت نامه و سفارشى كه به اميرالمؤ منين (عليه السلام ) فرموده بود را به ايشان ابلاغ و امر بصبر و شكيبائى نمودند آنها نيز قبولى و اطاعت خود را اعلام كردند و عرض كردند، آنچه خداوند مقرر داشته و اراده مى فرمايد مورد قبول و رضاى ما است آنگاه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم وصيت نامه را مهر كرده و تسليم على (عليه السلام ) نمود.

300- اصحاب شيطان و نقضه شيطان

در كافى از زيد شحام روايت كرده وقتى پروردگار امر فرمود: به پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم كه اميرالمؤ منين (عليه السلام ) به خلافت و امامت آن حضرت در روز غدير منصوب كند و پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم وقتى على (عليه السلام ) را در روز غدير على (عليه السلام ) را بر روى دست بلند كرد و به مردم معرف كرد و فرمود: هر آن كس را كه من آقا و مولاى او هستم ، على نيز مولا و آقاى اوست ، شياطين به نزد شيطان بزرگ خود رفتند در حالى كه خاك بر سر و صورت خود مى ريختند و فرياد مى زدند؛ شيطان به آنها گفت : اين چه حالتى است كه شما را در آن مى بينم گفتند: مگر نمى بينى پيغمبر خاتم صلى الله عليه و آله و سلم از مردم عهد و پيمان گرفت كه بر امامت و خلافت على (عليه السلام ) پاى بند باشند ما گمان نمى كنيم هيچ انسانى بتواند نقض ‍ عهد رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم را بكند و پيمان را بشكند، شيطان به آنها گفت ، چنين نيست كه شما تصور كرده ايد در اطراف رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم كسانى هستند كه نقض عهد مى كنند و بدانيد هرگز وعده من به شما در اين موضوع تخلف ندارد...(356)

301- امتيازات على (ع )

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: خدا سه امتياز به من داده كه على (عليه السلام ) در آنها شريك است و سه امتياز به على داده كه من در آنها شركت ندارم .

پرسيدند: سه امتياز مشترك شما و على (عليه السلام ) در چيست ؟ فرمود: يكى پرچم حمد است كه على (عليه السلام ) علمدار آن است ، ديگرى حوض كوثر است كه على (عليه السلام ) ساقى آن است سوم اختيار بهشت و دوزخ است كه على (عليه السلام ) قسمت كننده آنها است .

اما سه امتياز مخصوص على (عليه السلام ): پدر زنى چون من دارد، و زنى چون فاطمه عليهاالسلام و فرزندانى چون حسن و حسين عليهم السلام كه من هيچ يك از آنها را ندارم .(357)

/ 367