840- عامل استجابت دعا - 1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) - نسخه متنی

محمدرضا رمزی اوحدی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

امام صادق (عليه السلام ) مى فرمايد: روزى على بن ابيطالب (عليه السلام ) به امام حسين (عليه السلام ) نگاه كرد و فرمود: فقال : يا عبرة كل مؤ من اى مايه اشك هر مؤ من ؛ حضرت سيدالشهداء به پدر عرض كرد: فقال : انا يا ابتاه ؟ مرا مى فرمائى اى پدر! حضرت امير (عليه السلام ) فرمود: آرى اى فرزندم فقال نعم ، يا بنى لذا در رواياتى ديگر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به دختر گرامى خود حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام مى فرمايد: اى فاطمه ! هر ديده اى روز قيامت گريان است جز ديده اى كه بر مصيبت حسين (عليه السلام ) گريه كند كه آن ديده خندان و مسرور است و به نعمتهاى بهشتى او را بشارت باد.(1005)

840- عامل استجابت دعا

حضرت امام زين العابدين (عليه السلام ) در حال نيايش خداوند متعال را سوگند به حضرت على (عليه السلام ) و افعال و اوصاف او مى داد باين شكل كه 55 بار اسم حضرت امير (عليه السلام ) را در فرازهاى دعاى خود جاى مى دهند.

الهى بصدق على و صداقته ، و رفق على و رفاقته ، و سلم على و سلامته ، و علم على و امامته ، و قوة على و خلافته و حلم على و صلابته و كرم على و كرامته ، و عز على و شجاعته و صبر على و طاعته و حكم على و عدالته و زهد على و عبادته و عصمة على و طهارته و قرب على و سيادته و هدى على و هدايتة و حب على و ولايته ...

و ذات على و صفاته ، ان تجعلنى فى الدين و الدنيا و لاخرد عزيزا مهيبا فى اعين الخلائق و ان تقضى حوائجى و حوائج جميع المؤ منين و المؤ منات و اعصمنى و كل هلكة و نجنى من كل بلية و آفة و عاهة و اهانة و كربة و ضيق و ذلة و علة و قلة (الى آخر)(1006).

841- نحوه تربيت فرزندان

روزى يكى از اصحاب على (عليه السلام ) كه داراى پسرى بود نزد آن حضرت آمد و از فرزندش نزد آن حضرت شكايت نمود تا با اين كار، راهنمائى جهت تربيت پسرش از حضرت بگيرد.

حضرت به او فرمود: لا تضربه و اهجره و لا تطل ؛ او را نزن و تنبيه بدنى نكن ؛ (بلكه براى تاءديب او شايسته است ) با او قهر كنى ؛ اما مواظب باش اين قهر به درازا نكشد (1007)

842- راه مبارزه با شيطان

روزى على (عليه السلام ) به كميل بن زياد چنين سفارش و وصيت كرد؛ فرمود: اى كميل ! شيطان باكيد و مكر لطيفش بسوى تو مى آيد و تو را به طاعتى امر مى كند كه مى داند با آن الفت و انس دارى و آن را فرو نمى گذارى پس تو گمان مى برى كه او فرشته اى بخشنده است ، در حاليكه بدون ترديد او شيطان رانده شده است .

سپس وقتى به او انس گرفتى و اطمينان يافتى ، تو را به اتخاذ تصميماتى هلاك كننده كه نجات در آن نيست وا مى دارد.

اى كميل ! وقتى كه شيطان در سينه ات وسوسه كرد بگو: اعوذ بالله القوى من الشيطان الغوى و اعوذ بمحد الرضى من شرما قدر و قضى و اعوذ بالله الناس من شر الجنة و الناس اجمعين و صلى الله على محمد و آله و سلم و سلم اين پناه جستن به حق تو را از زحمت و اذيت ابليس و شياطين همراه او، اگر چه تماما مثل او ابليس باشند، كفايت كرد.(1008)

843- شيعه واقعى على (ع )

جابر بن يزيد جعفى مى گويد: از امام صادق (عليه السلام ) درباره معنى و تفسير آيه شريفه و ان من شيعته لابراهيم (1009) سوال كردم آن حضرت فرمود چون خداوند ابراهيم (عليه السلام ) را خلق كرد پرده از برابر چشمان او برداشت و ابراهيم پيرامون عرش را نظر كرد و نورهاى را ديد عرض كرد: پروردگارا! اين چه نورى است ؟ خطاب رسيد: اين نور حبيب من ، محمد صلى الله عليه و آله و سلم است آنگاه ابراهيم (عليه السلام )

/ 367