339- بهترين عبادت نگاه كردن به چهره على (ع ) است - 1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

1001 داستان از زندگانی امام علی (علیه السلام) - نسخه متنی

محمدرضا رمزی اوحدی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
لیست موضوعات
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

339- بهترين عبادت نگاه كردن به چهره على (ع ) است

مردى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آمد و گفت : يا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم خبر دارى كه فلانى (يعنى شخصى ) از راه دريا كالاى اندكى به چين برده و زود برگشته و بهره و سود فراوانى از اين راه كسب كرده به حدى كه دوستانش به او حسد مى ورزند رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: مال دنيا هر چه بيشتر شود صاحب مال به گرفتارى و بلا نزديك تر مى شود هرگز به پولداران رشك نبريد، مگر آن پول دارى كه در راه خدا مالش را بخشيده باشد.

آيا مى خواهيد به شما خبر دهم كه از آن رفيق سفر كرده شما چه كسى سرمايه كمترى دارد ولى بهره سودش را بيشتر آورده و هر چه هست براى او در نزد خدا اندوخته و محفوظ است ؟ گفتند: چرا يا رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: به اين مرد كه به سوى شما مى آيد بنگريد.

آن مرد مى گويد: نگاه كرديم ديدم مردى از انصار است آنگاه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:

از همين مرد امروز آنقدر خير و بندگى خدا بالا رفته كه اگر بين همه اهل آسمانها و زمين پخش شود كمترين بهره مند از آن كسى است كه گناهان او آمرزيده و بهشت بر او واجب شود.

عرض كردند: مگر چه كرده است اين مرد؟ رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: برويد از خود او بپرسيد تا بگويد امروز چه عملى را انجام داده است ؟ همه اصحاب به سرعت نزد او رفتند و به او گفتند: بر تو گوارا باد اى مرد آنچه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به تو مژده داده ؛ امروز چه كردى كه خدا اين همه ثواب براى تو نوشته است ؟ آن مرد گفت : از خانه ام بيرون آمدم و دنبال كارى رفتم ، اما تا خيرى پيش ‍ آمد ترسيدم كارم از دستم برود لذا با خودم گفتم آن كار را با نگاه كردن به صورت على بن ابيطالب (عليه السلام ) عوض مى كنم و دنبال آن كار نرفتم ، من از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنيدم كه نگاه بر روى على (عليه السلام ) عبادتست .

آنگاه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: آرى به خدا سوگند عبادت است ، و چه عبادتى از آن بهتر، سپس رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اى بنده خدا! تو دنبال كسب دينار و درهم براى خانواده ات رفتى تا آن را بدست آوردى اما آن كار از دست رفت ولى به عوض آن ، نگاه به صورت على (عليه السلام ) را انتخاب كردى اما با محبت و اعتقاد به فضل او، همانا اين كار تو بهتر و برتر از آن كه همه دنيا پر از طلاى سرخ باشد و تو آنها را در راه خدا انفاق كنى ،...(401)

340- پرچمدارى صحراى محشر

وقتى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم مسلمان را با هم برادر ساخت و بين آنها صيغه برادرى جارى كرد، به على (عليه السلام ) فرمود: اى على ! تو برادر منى ، نسبت تو به من همچون هارون است نسبت به موسى ؛ جز اينكه بعد از من پيغمبرى نمى آيد.

اى على ! اول كسى كه در روز قيامت خوانده شود منم ، كه در سمت راست عرش مى ايستم و حله سبزى از حله هاى بهشتى مى پوشم و پس از آن پيغمبران الهى را يك به يك دنبال هم فرا مى خوانند و آنها در دو صف سمت راست عرش خداوند در زير سايه آن بايستند و جامه هاى سبز بهشتى بر تن كنند.

آگاه باش ! اى على ! به تو خبر مى دهم كه امت من اولين امتى است كه در قيامت خداوند آنها را محاسبه مى كند و تو را بشارت مى دهم كه تو اول كسى هستى كه دعوت مى شوى ، سپس پرچم حمد است به تو مى دهند و تو ميان آن دو صف آن را بدوش مى گيرى و آدم و همه مردم در روز قيامت همه در سايه پرچم من هستند، كه درازى و بلند اين پرچم برابر با هزار سال راه است ، نوك پرچم از ياقوت سرخ است ....

اين پرچم سه نور دارد يكى در مشرق و ديگرى در مغرب و سومى در وسط دنيا است و سه جمله بر آن پرچم نوشته شده است .

اول : بسم الله الرحمن الرحيم ، دوم : الحمد الله رب العالمين ، سوم : لا اله الله محمد رسول الله ، طول هر يك از اين جملات هزار سال مسافت و پهناى اين جملات هزار سال مسافت مى باشد، يا على ! تو پرچم را بر

/ 367